Окремі аспекти інтернет-залежності: навчання дітей та молоді правильно використовувати мультимедійні засоби та ЗМІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
залежність, профілактика, Інтернет, навчання використовувати мультимедійні засоби.Abstract
Поняття залежності було вперше введено Всесвітньою організацією охорони здоров’я у 1968 році і не враховувало ризик потрапити в залежність від конкретних типів поведінки. ВООЗ розглядало тільки психоактивні речовини в якості факторів у розвитку наркоманії. Філіп Зімбардо вважав залежність як фізичний і психічний примус повторювати певну поведінку, що людина не може контролювати. Це означає сильне бажання для безперервного використання конкретної речовини або повторюючи певні моделі поведінки, що дозволяють людині зменшити негативні стани і надати їм почуття задоволення. З часом така поведінка або частота використання конкретної речовини активізується, у той час як утримання від них стає все важчим і важчим. Найбільш істотним є те, що Зімбардо також розглядає можливість отримати залежність від різних видів діяльності, а не просто від хімічних речовин. Проблему залежності від комп’ютера та інтернет-використання почали досліджувати на початку дев’яностих років 20-го століття. Проблемне використання Інтернету призводить до численних наслідків фізичного характеру. Набагато тривожнішими є ризики психічного та соціального характеру, які можуть виявитися навіть шкідливішими. Вони мають найбільш руйнівний вплив на дітей і молодь. Крім сім’ї, ще школа відіграє важливу роль у профілактиці зловживання Інтернетом. Важливо, що на уроках інформатики студентів вчать, як правильно використовувати сучасні технології. Вчителі повинні виокремити правила мережевого етикету, які повинні використовуватися в Інтернеті. Вони також повинні змусити молодь усвідомити, що Інтернет містить як правдиву, так і неправдиву інформацію, яка не повинно сприйматися без критики.
References
Augustynek A. Wstęp do psychologii, wyd. Difin. – Warsawа, 2009.
Augustynek A., Zagrożenia komputerowe // Cyberu zależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i
Internetu [post-conference materials], ed. E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej. – Kraków, 2006.
Blada E., Negatywny wpływ komputerów na życie ludzkie // «Lider». – 2005. – No. 1.
Braun-Gałkowska M., Oddziaływanie Internetu na psychikę dzieci i młodzieży // Edukacja Medialna. – 2003. – No. 3.
Braun-Gałkowska M. Dziecko w świecie mediów, «Edukacja i Dialog». – 2003. – No. 6.
Danowski B. Dziecko w sieci, wyd. Helion / B. Danowski, A. Krupińska// Septem, Gliwice, 2007.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. I, II, VI, ed. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warsaw 2007.
Gajda J. Uzależnienie od Internetu w świetle dotychczasowych badań, http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=561, acces sed on March 15, 2013.
Guerreschi C. Nowe uzależnienia, translated by A. WieczorekNiebielska, wyd. Salwator. – Kraków 2006.
Hofmolk J., Internet jako dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2009.
Hornowska E. Uzależnienia a temperament. Wokół temperamentalnego czynnika ryzyka uzależnień, [in:] Oblicza współczesnych uzależnień, edited by L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM. – Poznań, 2006.
http://bezpieczenstwowsieci.gimnazjumnr2.pl/netykieta.html, accessed on March 29, 2013.
http://www.telepolis.pl/grafika/newsy/2012-11/worldInternet-project-poland-2012.pdf, accessed on February 15, 2013
Jakubik A. Zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) – Internet Addiction Syndrome (IAS), www.psychologia.net.pl, December 10, 2009.
Kaczmarek M. Internet a prawna ochrona dziecka // «Remedium» 2006, No. 7-8.
Kaliszewska K., Zagubieni w sieci- czyli o nadmiernym używaniu zasobów i możliwości Internetu, [in:] Oblicza współczesnych uzależnień, edited by L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM. – Poznań, 2006.
Komorowska M., Uzależnienie od Internetu wśród adolescentów// «Remedium». – 2008. – No. 5.
Kryński A., Pluskota M., Pedagogika humanistyczna. Teoria i praktyka, Częstochowa 2012.
Maj B., Internet – korzyści i zagrożenia dla wychowania, [in:] Oblicza Internetu, ed. by M. Sokołowski, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Elbląg 2004.
Majchrzak P., Wybrane aspekty patologicznego używania Internetu, [in:] Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży, edited by A. Chudzik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.
Mastalerz E., Edukacja informatyczna w dobie narastającego uzależnienia od komputera, [in:] Cyberuzależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu [postconference publication], edited by E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
Pluskota M., Autorytet pedagogiczny nauczyciela w procesie kształcenia dorosłych, [in:] Wybrane zagadnienia wychowawcze w kształceniu nauczycieli przedmiotów zawodowych // «Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania w Częstochowie». – No. 1 (45)/2011.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN. – Warsaw, 2008.
Pulak I., Dziecięcy świat w Internecie- potrzeby i niebezpieczeństwa, [in:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, edited by S. Juszczyk, I. Polewczyk, Wydawnictwo Adam Marszałek. – Toruń, 2007.
Sikorski A. Wychowanie dzieci i młodzieży do prawidłowego korzystania ze środków masowego przekazu, [in:] Cyberuzależnienia – przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu [post-conference publication], edited by E. Mastalerz, wyd. Niezależne Zrzeszenie Studentów Akademii Pedagogicznej. – Kraków, 2006.
Śpiewak J. Dziecko zagrożone on-line // «Niebieska Linia». – 2004. – No. 3.
Taboł S. Cyberuzależnienia // «Edukacja Medialna». – 2003. – No. 1.
Wallace P. Psychologia Internetu, tłum. T. Hornowski, Dom Wydawniczy REBIS. – Poznań, 2001.
Wojtasik Ł. Dzieci w sieci // «Remedium». – 2007. – No. 8.
Woronowicz B.T. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, wyd. Media Rodzina. – Poznań-Warsaw, 2009.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.