Нормативна модель екологічної свідомості старшокласника
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
екологічна свідомість, екоспільнота, екологічний стереотип, екологічний самообраз, функції екологічної свідомості, шари та субструктури екологічної свідомості старшокласника.Abstract
В статті окреслено зміст екологічної свідомості особистості з огляду на екологічну культуру індивіда. Виокремлено субструктури екологічної свідомості людини: образ екологічної ситуації, образ типових рис члена екоспільноти (екологічний стереотип), самообраз індивіда як члена екоспільноти (екологічний самообраз). Виділено та охарактеризовано психологічні функції екологічної свідомості особистості: інтраіндивідуальні, екстраіндивідуальні, метаіндивідуальні. Описано нормативну модель екологічної свідомості старшокласника, охарактеризовано основні форми екологічної свідомості учнів в старшому шкільному віці. Автор статті вважає, що екологічна свідомість старшокласника вміщує шари – когнітивний, перцептивно-емотивний, конативний, аксіологічний, а кожен шар, в свою чергу, складається з певних компонентів. Зокрема, до когнітивного шару входять такі компоненти: екологічні знання; розуміння екологічної ситуації; формування екологічної позиції та ін. Перцептивно-емотивний шар включає такі компоненти: екологічна перцепція; ставлення людини до природних об’єктів, рефлексія цього ставлення та ін. Конативний шар складається з компонентів: саморегуляція в оточуючому середовищі; практичний досвід взаємодії з оточуючим середовищем та ін. Аксіологічний шар вміщує компоненти: екологічні стереотипи; ціннісне ставлення до природного світу; визнання природного середовища суспільною цінністю та ін. Виокремлюються такі форми екологічної свідомості учнів в старшому шкільному віці: агностична форма свідомості, ідеативна форма, інтенційна форма свідомості, трансцендентна форма свідомості, екодевіантна форма свідомості.
References
Борейко В.Е. Прорыв в экологическую этику. – [издание второе, доп.] / В.Е. Борейко // Серия : охрана дикой природы,
вып 21. – Киев, 2001. – 204 с.
Гагарин А.В. Природоориентированная деятельность учащихся как условие формирования экологического сознания : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Александр Валерьевич Гагарин. – М., 2005. – 193 с.
Гирусов Э.В. Экологическое сознание как условие оптимизации взаимодействия общества и природы : Философские
проблемы глобальной экологии / Э.В. Гирусов. – М., 1983. –
с.
Діордієва Г. Підготовка учнівського активу до екологічної
просвітницької діяльності / Г. Діордієва // Біологія і хімія в
школі. – 2005. – № 3. – С. 42–43.
Зверев И.Д. Экологические знания на уроках и после уроков / И.Д. Зверев, А.Н. Захлебный // Народное образование. – 1985. – № 2. – С. 81–84.
Кмець А.М. Екологічна свідомість майбутніх учителів: проблеми, зміст, типологія / А.М. Кмець // Вища освіта України. – 2001. – № 2. – С. 96–99.
Льовочкіна А.М. Екологічна психологія / А.М. Льовочкіна. – К. : Міленіум, 2003. – 122 с.
Скребец В.А. Психологическая диагностика : [учебное пособие] / В.А. Скребец. – К., 1999. – 117 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

