Нормативна модель екологічної свідомості старшокласника

Authors

  • О.Ю. Набочук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Keywords:

екологічна свідомість, екоспільнота, екологічний стереотип, екологічний самообраз, функції екологічної свідомості, шари та субструктури екологічної свідомості старшокласника.

Abstract

В статті окреслено зміст екологічної свідомості особистості з огляду на екологічну культуру індивіда. Виокремлено субструктури екологічної свідомості людини: образ екологічної ситуації, образ типових рис члена екоспільноти (екологічний стереотип), самообраз індивіда як члена екоспільноти (екологічний самообраз). Виділено та охарактеризовано психологічні функції екологічної свідомості особистості: інтраіндивідуальні, екстраіндивідуальні, метаіндивідуальні. Описано нормативну модель екологічної свідомості старшокласника, охарактеризовано основні форми екологічної свідомості учнів в старшому шкільному віці. Автор статті вважає, що екологічна свідомість старшокласника вміщує шари – когнітивний, перцептивно-емотивний, конативний, аксіологічний, а кожен шар, в свою чергу, складається з певних компонентів. Зокрема, до когнітивного шару входять такі компоненти: екологічні знання; розуміння екологічної ситуації; формування екологічної позиції та ін. Перцептивно-емотивний шар включає такі компоненти: екологічна перцепція; ставлення людини до природних об’єктів, рефлексія цього ставлення та ін. Конативний шар складається з компонентів: саморегуляція в оточуючому середовищі; практичний досвід взаємодії з оточуючим середовищем та ін. Аксіологічний шар вміщує компоненти: екологічні стереотипи; ціннісне ставлення до природного світу; визнання природного середовища суспільною цінністю та ін. Виокремлюються такі форми екологічної свідомості учнів в старшому шкільному віці: агностична форма свідомості, ідеативна форма, інтенційна форма свідомості, трансцендентна форма свідомості, екодевіантна форма свідомості.

References

Борейко В.Е. Прорыв в экологическую этику. – [издание второе, доп.] / В.Е. Борейко // Серия : охрана дикой природы,

вып 21. – Киев, 2001. – 204 с.

Гагарин А.В. Природоориентированная деятельность учащихся как условие формирования экологического сознания : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Александр Валерьевич Гагарин. – М., 2005. – 193 с.

Гирусов Э.В. Экологическое сознание как условие оптимизации взаимодействия общества и природы : Философские

проблемы глобальной экологии / Э.В. Гирусов. – М., 1983. –

с.

Діордієва Г. Підготовка учнівського активу до екологічної

просвітницької діяльності / Г. Діордієва // Біологія і хімія в

школі. – 2005. – № 3. – С. 42–43.

Зверев И.Д. Экологические знания на уроках и после уроков / И.Д. Зверев, А.Н. Захлебный // Народное образование. – 1985. – № 2. – С. 81–84.

Кмець А.М. Екологічна свідомість майбутніх учителів: проблеми, зміст, типологія / А.М. Кмець // Вища освіта України. – 2001. – № 2. – С. 96–99.

Льовочкіна А.М. Екологічна психологія / А.М. Льовочкіна. – К. : Міленіум, 2003. – 122 с.

Скребец В.А. Психологическая диагностика : [учебное пособие] / В.А. Скребец. – К., 1999. – 117 с.

How to Cite

Набочук, О. (2019). Нормативна модель екологічної свідомості старшокласника. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p