Оптимізм майбутнього інженера як умова його успішного особистісно-професійного розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
оптимізм, особистість, студент, професіоналізм, особистісно-професійний розвиток, успішна професіоналізація, предиктори оптимізму, продуктивність навчальної діяльності.Abstract
У статті досліджено особливості оптимізму, його важливість для успішного особистісного та професійного розвитку. Визначено, що оптимізм розкриває мотиваційну спрямованість особистості на успіх, яка у несприятливих обставинах активізується, розвивається і закріплюється. За допомогою теоретичного аналізу розкриті індивідуально-психологічні детермінанти оптимізму: загальна довіра, особливості сенсожиттєвих орієнтацій та мотивація особистості, які були емпірично перевірені. Емпіричний аналіз свідчить про досить невисокий рівень оптимізму майбутніх фахівців з інженерної діяльності, які песимістично оцінюють свої здібності та вміння, мають низький рівень розвиненості установок на успіх, відсутність віри у свої зусилля та здатність реалізуватися за допомогою особистісних досягнень. Проведений регресійний аналіз довів статистично достовірний внесок у залежну змінну «оптимізм» таких предикторів як, «загальна довіра», «цілі», «локус-життя». На основі цього побудована математична модель прогнозування формування оптимістичного світогляду, який може впливати на успішність навчальної діяльності та професійної підготовки майбутніх фахівців у інженерних галузях. Зроблено висновок, що студенти-оптимісти мають більш високий рівень мотивації досягнення успіху, цілеспрямованості, контролю над власним життям, потенціалу для реалізації цілей у житті в цілому, та навчальній діяльності, зокрема. Отже,оптимізм впливає на продуктивність й ефективність навчальної діяльності.
References
Виндекер О. С. Взаимосвязь мотивации достижения с показателями оптимизма – пессимизма / О. С. Виндекер //
Проблемы образования, науки и культуры. – 2009. – № 4
(68). – C. 119–125.
Карапетян Л. В. Исследование особенностей оптимизма и
пессимизма у студентов / Л. В. Карапетян, Е. С. Шайхутдинова // Психологический вестник Уральского государственного университета. – 2008. – Вып. 6. – С. 351–356.
Купрейченко А. Б. Методика оценки доверия личности другим людям / А. Б. Купрейченко // Современная психология:
состояние и перспективы исследований. Ч. 5. Программы
и методики психологического исследования личности и
группы : материалы юбилейной научной конференции ИП
РАН, 28-29 января 2002 г. / отв. ред. А.Л. Журавлев. – М. :
Изд-во Ин-та психологии РАН, 2002. – С. 64–89.
Леонтьев Д. А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО) /
Д. А. Леонтьев. – 2-е изд. – М., 2000. – 18 с.
Муздыбаев К.Оптимизм и пессимизм личности (опыт социолого-психологического исследования) / К. Муздыбаев// Социологические исследования. – 2003. – №12. – С. 87–96.
Перова Е. А. Оптимизм как одна из составляющих
субъективного благополучия / Е. А. Перова, C. H. Ениколопов// Вопросы психологии. – 2009. – № 1. – С. 51–57.
Реан А. А. Практическая психодиагностика личности : учебное пособие / А. А. Реан. – СПб., 2001. – 224 с.
Рудина Л. М. Тест на оптимизм: метод определения атрибутивних стилей / Л. М. Рудина ; под. ред. В. М. Русалова. –
М. : Наука, 2002. – 24 с.
Селигман М. Как научиться оптимизму: измените взгляд на
мир и свою жизнь = LearnedOptimism. How to Change Your
Mind and Your Life / М. Селигман. –М.: Альпина Паблишер,
– 338 с.
Селли Дж. Пессимизм. История и критика / Дж. Селли ;
пер. с англ. В. И. Яковенко. – Изд. 2-е. – М. : ЛКИ, 2007. –
с. – Серия Изнаследия мировой философской мысли. История философии.
CAVE : content analysis of verbatim explanations / C. Peterson,
P. Schulman, C. Castellon, M. E. P. Seligman // Motivation
and personality : handbook of thematic content analysts / ed.
C. P. Smith. – New York :CambridgeUniversity Press, 1992. –
P. 383–392.
Distinguishing optimism from pessimism in older adults: Is
it more important to be optimistic or not to be pessimistic? /
S. Robinson-Whelen, C. Kim, R. C. MacCallum, J. K. Kiecolt-
Glaser // Journal of Personality and Social Psychology. –
– Vol. 73, N 6. – P. 1345–1353.
Peterson C. Thefutureofoptimism / C. Peterson // American
Psychologist. – 2000. – V.55, N1. – P. 44–55.
Peterson C. Explanatory style and academic performance
among university freshmen / C. Peterson, L.C. Barrett //
Journal op Personality and Social Psychology. – 1987. – Vol.
– P. 603–607.
Scheier M. F. Distinguishing optimism from neuroticism (and
trait anxiety, self-mastery, and self-esteem) : a re-evaluation
of the Life Orientation Test / M. F. Scheier, M. W. Bridges //
Journal of Personality and Social Psychology. – 1994. – Vol.
, N 6. – P. 1063–1078.
Scheier M. F. Optimism / M. F. Scheier, C. S. Carver //
Theencyclopedia of positive psychology / ed. S. J. Lopez. –
Malden, MA :Wiley-Blackwell, 2013. – P. 656–663.
Snyder C. R. Hope theory : rainbows in the mind / C. R. Snyder //
Psychological Inquiry. – 2002. – Vol. 13, N 4. – P. 249–275.
The optimistic child: Proven program to safeguard children from
depression and build lifelong resilience / M. E. P. Seligman,
K. Reivich, L. Jaycox, J. Gillham. – New York : Harper
Perennial, 1996. – 352 p.
Thompson S. C. The role of personal control in adaptive
functioning / S. C. Thompson // Handbook of positive
psychology / C. R. Snyder, eds. S. J. Lopez. – NewYork :
OxfordUniversity Press, 2002. – Р. 202–213.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.