Взаємозв’язок когнітивно-стильових параметрів та особливостей навчальної діяльності в осіб юнацького віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
когнітивні стилі, фази навчального циклу, інтелектуальні здібності.Abstract
Дослідження зв’язків когнітивного стилю і особливостей навчання дозволили
краще з’ясувати механізми розумової діяльності. Стилі характеризу-
ють інтелектуальну діяльність на різних її етапах. Стійкі відмінності
в переважаючих перцептивних стратегіях спричиняють відмінності в
навчальній діяльності. Проте під впливом спеціально організованого
навчання стильові властивості мають ресурс мобільності, є виявлені
факти зміни вираженості їх полярності .
На основі отриманих результатів ми припускаємо, що суб’єктивно
виділена здатність студента навчатися на рівні конкретного досвіду чи
теоретичного обґрунтування поєднується з певними когнітивно-стильо-
вими параметрами.
References
Веккер Л.М. Психика и реальность: Единая теория психи-
ческих процессов / Л.М. Веккер. – М.: Смысл, 1998.
Григоренко Е. Стили мышления в школе/ Е.Григоренко,
Р. Стернберг//Вестник МГУ. – Серия14. Психология, 1996.–
№3. – С.34-42.
Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию уче-
ния. / Г. Клаус; пер. с нем.; под.ред. И.В. Равич-Щербо. –
М.: Педагогика, 1987. – 176 с.
Колга В.А. Дифференциально-психологическое исследова-
ние когнитивного стиля и обучаемости. Дис.на соиск. уч.
степ. канд. псих. наук/ В.А. Колга. – Л.: ЛГУ, 1976.
Овчинников Б.В. Ваш психологический тип / Б.В. Овчин-
ников, К.В. Павлов, И.М. Владимирова. – Санкт-Петербург,
изд-во «Андреев и сыновья», 1994.– С.238.
Сиротюк А.Л. Нейропсихологическое и психофизиологичес-
кое сопровождение обучения / А.Л. Сиротюк. – М.: ТЦ Сфе-
ра. – 2003. – 285 с.
Холодна М.А. Когнитивные стили. О природе индивиду-
ального ума. 2-е изд. / М.А. Холодна – СПб.: Питер, 2004. –
с.
Entwistle N.J. Styles of teaching and learning: An itegrated
outline of educational psyhology for student, teachers and
lectures/ N.J. Entwistle. – Chichster: Wiley, 1981.
Frank B. Encoding and external-storage effect of personal
lecture notes, anddetailed notes, skeletas notes for FD and FID
learners / B. Frank, K.Kiewra.// Psychol.Abstr. 1989.Vol.76.
N3(10125). P.920.
Kolb D.A. Learning Style Inventory: Technical manual /
D.A. Kolb. – Englewood Cliffs. – N.Y.: Prentice-Hall, 1984.
Niaz M. Mobility-fixity dimension in Witkin’s Theory of field
dependence and its implications for problem solving in science/
M. Niaz// Per. and Motor Skills, 1987.–V.65(3).–P.755–
Rozestraten R. Educational levels and fielddependent fieldindependentperceptual
style / R. Rozestraten, A. Pottier//
Psychol. Abstr. 1989. Vol. 76. N 3. (8466). P. 932.
Rush G.M. Effect of restrycturing training and cognitive
style / G.M.Rush, D.M.Moore// Educat.Psychology, 1991. –
V.11. – P.309-321.
Wardell D.M. Toward a multi-factor theory of styles and
their relatoinship to cognition and affect / D.M. Wardell,
J.R. Royce// J. Of Personality, 1978. – V.46(3) – P. 474-
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.