Professional Marginality of Graduates of Higher Education Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.33-54

Keywords:

higher education institution, students of senior courses, professional identity, professional marginality, professional demand.

Abstract

he article is devoted to the problem of forming positive professional identity
of future specialists. It is stated, that part of senior courses students of
higher education institutions does not connect their professional future with
the specialty they are getting, but still they remain among students, realizing
their non-educational and non-professional goals. It is studied out, that such
a person’s condition acquired the notion of professional marginality. The aim
of the investigation is to analyze the influence of professional demand for
graduates on the display of identity/marginality. The status of the problem
was analyzed, the definitions of «professional marginality» and «professional
demand» were formulated, their components were concretized, the results
of empirical investigation were provided. It was stated that professional
marginality
was a display or a form of identity disorder (impossibility of active
search and choice, launch of identification, cognitive and affective alteration)
and the disorder of identity dynamics, i.e. of the processes of distinguishing
between roles and rules, corresponding to identity.
The diagnostics of professional identity/marginality implied evaluating
the following components: person’s competency within the profession, his/
her idea about him/herself as a professional, attitude to the profession’s role
in the society. 318 students of senior courses took part in the empirical investigation.
The differences between the groups of «professionally identical»
and «professionally marginal» students were stated according to professional
demand parameters, namely the satisfaction with the degree of professional
potential realization; the belonging to the professional community; the experience
of professional demand; self-attitude as a competent and authoritative
professional; evaluation of professional activity results; perception of others’
attitude towards him/her as an authoritative professional.

Author Biographies

Олена Блинова, Kherson State University, Kherson

Dr. in Psychology, Professor

Світлана Камінська, Kherson Regional Psychiatric Hospital, Kherson

Ph.D. in Psychology

References

Березина Т. С. Экспериментальное исследование формирования динамики профессиональной идентичности педагогов в ситуации обучения в вузе. Вестник Московского государственного университета. Серия: Психологические науки. 2008. № 3. С. 162–171.

Блинова О. Є. Трудова міграція населення України у соціально-психологічному вимірі: монографія. Херсон : РІПО, 2011. 488 с.

Борисюк А. С. Професійна ідентичність медичного психолога: соціально-психологічний аналіз. Чернівці : Книги–ХХІ, 2010. 440 с.

Бутиліна О. В. Професійна маргінальність студентів. Вісник Львівського університету. Серія: Соціологічна. 2012. Вип. 6. С. 81–87.

Ермолаева Е. П. Оценка реализации профессионала в системе «человек – профессия – общество». Москва : Институт психологии РАН, 2011. 176 с.

Зеер Э. Ф. Личностно-развивающее профессиональное образование: монография. Екатеринбург : Изд-во РГППУ, 2006. 169 с.

Кемалова Л. И., Парунова Ю. Д. Личность маргинала и возможности ее социализации в условиях транзитивного общества: монография. Симферополь – Керчь : Таврия, 2010. 228 с.

Ложкин Г. В., Волянюк Н. Ю. Конфликтные источники профессионального маргинализма. Горизонты образования. 2010. № 2 (30). С. 43–48.

Могдалева И. В. Маргинальность в современной российской и украинской философии. Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. Серия: Философия. Социология. 2008. Т. 21 (60). № 1. С. 231–239.

Пілецька Л. С. Маргінальність у контексті проблеми соціальної мобільності особистості. Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ, 2011. Вип. 16. Ч. 1. С. 5–15.

Ренке С. О. Професійний образ «Я» як предмет психології та становлення особистісної ідентичності майбутнього фахівця. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / За наук. ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. Вип. 39. С. 257–271. DOI 10.32626/2227-6246.2018-39.257-271.

Харитонова Е. В. Психология социально-профессиональной востребованности личности: монографія. Москва : Институт психологии РАН, 2014. 411 с.

Шульга М. Маргінальність як криза ідентичності. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2000. № 3. С. 166–170.

Baumeister, R. (1986). Identity. Cultural Change and Struggle for Self. New York : Oxford, p. 18–19.

Jermolajeva, J. & Bogdanova, T. (2017). Philosophy of the Profession and Professional Knowledge in the Structure of Professional Identity of Hei Teachers in Riga and Smolensk. Economics and Culture, 14 (1), 41–49. DOI 10.1515/jec-2017-0004.

Kalashnikov, A. I., & Minjurova, S. A. (2017). Professional Commitment and Professional Marginalism in Teachers. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 22 (5), 5–13. DOI 10.17759/pse.2017220501.

Kelo, M., Teicher, U., & Wachter, B. (2006). Eurodata. Student mobility in European higher education. Bonn : Lemmens Verlags und Mediengesellshaft.

Park, R. E. (1928). Human migration and the marginal man. American Journal of Sociology, 33 (6), 879–893. Chicago.

Zepeda, S. (2016). Principals’ Perspectives: Professional Learning and Marginal Teachers on Formal Plans of Improvement. Research in Educational Administration & Leadership, 1 (1), June, 25–59.

Živković, P. (2018). Concurrent validity of the student teacher professional identity scale. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 6 (1). DOI 10.5937/ijcrsee1801013Z.

Published

2019-01-15

How to Cite

Блинова, О., & Камінська, С. (2019). Professional Marginality of Graduates of Higher Education Institutions. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (43), 33–54. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.33-54