Психологічні особливості копінг- стратегій підлітків із різним соціально-психологічним статусом у класі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
копінг-стратегії, підлітковий вік, соціально-психологічний статус підлітка у класі, організаторські та комунікативні схильності, типи ставлення до класу.Abstract
У статті здійснено теоретичний огляд сучасних підходів до розуміння поняття «ко-
пінгу» у психології, стратегій копінгу та їх особливостей у підлітковому
віці. Представлено результати емпіричного дослідження особливостей
копінг-стратегій підлітків у зв’язку із їхнім соціально-психологічним
статусом у класі, рівнем розвитку комунікативних та організаторських
схильностей і типом сприйняття класного колективу. Виявлено, що для
досліджуваних підлітків із високим соціально-психологічним статусом
у класі притаманні найвищі показники схильності до таких стратегій
копінгу як конфронтаційний копінг, самоконтроль, пошук соціальної
підтримки, планування вирішення проблеми. За результатами емпі-
ричного дослідження надано рекомендації по роботі шкільного психо-
лога із учнями-підлітками.
References
Бодалёв А.А. О человеке в экстремальной ситуации. Эмоцио-
наль ная и интеллектуальная составляющая отношения в вы-
боре поведения // Мир психологии. – 2002. – № 4. – С. 127-134.
Крюкова Т.Л. О методике диагностики стилей психологичес-
кого совладания (копинга) у подростков // Психологическое
здоровье и социально-психологическая поддержка детей и
подростков: состояние и перспективы/ Сост. Т. Л. Крюкова
и др. – Кострома, 2002. – С. 144-146.
Крюкова Т.Л. Основные подходы к изучению совладающе-
го поведения в зарубежной и отечественной психологии /
Т.Л. Крюкова// Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. – 2004. –
№4. – С. 58-68.
Нартова-Бочавер С.К. «Coping behavior» в системе понятий
психологии личности / С.К. Нартова-Бочавер// Психологи-
ческий журнал, 1997. – Т.18. – № 5. – С. 20-30.
Психология совладающего поведения: материалы Между-
нар. науч.-практ. конф./отв. ред.: Е.А. Сергиенко, Т.Л. Крю-
кова. – Кострома: КГУ им. Н.А. Некрасова, 2007. – 426 с.
Coping with Negative Life Events / Ed. C. Snyder, C. Ford.
N.Y., – London: Plenum Press, 1987. – Р.21-50.
Lazarus R., Folkman S. Manual for Ways of Coping Questionnaire.
– Palo Alto, CA, 1988. – Р.12-40.
Lazarus R., Folkman S. Stress, Appraisal and Coping. – N.Y.,
– Р.40-55.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.