Особливості становлення міжособистісної взаємодії дітей дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
вікова психологія, психологія дошкільного віку, пізнавальна діяльність, особистість, соціалізація, спілкування, міжособистісна взаємодія, розвиток дитини.Abstract
У статті розглянуто теоретико-методологічні за-
сади формування міжособистісної взаємодії у дітей віком від 3 до 7 років.
Досліджено розвиток поглядів вітчизняної психології на детермінанти
групової поведінки дітей дошкільного віку. Розглянуто підходи вітчиз-
няних та іноземних науковців до пояснення етапів розвитку особистості
молодшого дошкільника та, зокрема, його соціалізації в колективі од-
нолітків. Досліджено характеристики етапів розвитку міжособистісної
взаємодії дітей дошкільного віку. Охарактеризовано ігровий процес як
середовище формування розвитку навичок міжособистісної взаємодії.
References
Бодалев А.А. Познание человека человеком : возрастной,
гендерный, этнический и профессиональный аспекты /
А.А. Бодалев, Н. В. Васина. – СПб. : Речь, 2005. – 323 с.
Бодалев А.А. Психология общения : избранные психологи-
ческие труды / А.А. Бодалев. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.:
Моск. психол.-соц. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2002. – 319 с.
Возрастная психология: феноменология развития, детство,
отрочество : учебник / В. С. Мухина. – 5-е изд., стер. – М. :
Академия, 2000. – 456 с.
Коломинский Я.Л. Психология личностных взаимоотноше-
ний в детском коллективе. Очерк социальной психологии /
Я.Л. Коломинский. – Минск : Нар. Асвета, 1969. – 240 с.
Мороз О.І. Формування міжособистісних взаємин дітей
на етапі переходу від старшого дошкільного до молодшого
шкільного віку (в умовах навчально-виховного комплексу
«школа-дитячий садок») : автореферат дис. ... канд. психол.
наук : 19.00.07 / О.І. Мороз. – К., 2011. – 20 с.
Психология личности и деятельности дошкольника / Под
ред. А. В. Запорожца, Д. Б. Эльконина. – Москва : Просве-
щение, 1965. – 387 с.
Репина Т.А. Проблема полоролевой социализации детей :
монография / Т. А. Репина ; Рос. акад. образования, Моск.
психол.-соц. ин-т. – М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ;
Воронеж : МОДЭК, 2004. – 286 с.
Репина Т.А. Социально-педагогическая характеристика
группы детского сада / Т.А. Репина. – Москва : Просвеще-
ние, 1988. – 207 с.
Рояк А.А. Эмоциональное благополучие ребенка в группе
детского сада // Дошкольное воспитание. – 1977. – №2. –
С.54-56.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинш-
тейн. – Москва ; Санкт-Петербург ; Нижний Новгород : Пи-
тер, 2009. – 712 с.
Смирнова Е.О. Общение, деятельность и межличностные
отношения в концепции М.И. Лисиной // Вопросы психоло-
гии. – 2009. – №2. – С.116-124.
Смирнова Е.О. Особенности общения с дошкольниками /
Е.О. Смирнова. – Москва: Издательский центр «Академия»,
– 185 с.
Субботский Е. В. Психология отношений партнёрства у до-
школьников. – М.: Педагогика, 1976. – 56 с.
Шибутани Т. Социальная психология / Т. Шибутани ; Пер.
с англ. В. Б. Ольшанского. – Ростов н/Д : Феникс, 2002. –
с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.