Проблеми інтеграції дітей з обмеженими мож- ливостями здоров’я (на прикладі дітей з дитячим церебральним параличем з порушеннями письма).
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
навчання, порушення, письмове мовлення, дизграфічні та дизорфографічні помилки, молодші школярі, дитячий церебральний параліч, інклюзивна освіта.Abstract
У статті знайшли відображення ре-
зультати теоретико-експериментального дослідження, спрямованого
на вивчення особливостей писемного мовлення учнів молодших класів
з дитячим церебральним параличем (ДЦП). Детально розкрито органі-
зацію і методи дослідження; результати проаналізовано і узагальнено.
Експериментальне дослідження особливостей писемного мовлення в
учнів молодших класів з ДЦП засвідчило, що у них однаково часто зустрічаються як дизграфічні, так і дизорфографічні помилки. На почат-
кових етапах навчання грамоті (2 клас) переважають дизорфографічні.
За нерозвиненості системи інклюзивної освіти недоцільно закривати
корекційні школи, де учні отримують комплексну допомогу щодо ко-
рекції недоліків розвитку.
References
Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children
Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences
Journal 27(6). – 2013. – РР. 738-741.
Akhmetzyanova A.I. The Specifics of Anticipatory Consistency
in Children with Speech Pathology // Middle-East Journal of
Scientific Research 16 (7), 2013.– РР. 927-931.
Бадалян Л.О. Детские церебральные параличи / Л.О. Бада-
лян, Л.Т. Журба, О.В. Тимонина. – Киев: Здоровье, 1988. –
С. 250-300.
Грановская Р.М. Элементы практической психологии/ Р.М.
Грановская. – СПб.: Свет, 1997. – С. 77-78.
Диагностика и коррекция нарушений письма у младших
школьников, страдающих детским церебральным парали-
чом и умственной отсталостью // Логопед / Н.М. Трубнико-
ва. – М., 2005.
Корнев А.Н. Нарушения чтения и письма у детей: Учебно-мето-
дическое пособие/А.Н. Корнев. – СПб.: МиМ, 1997. – С.70-95.
Лицам с ограниченными возможностями. – Электр. ресурс.
– Режим доступа: http://ecitizen.nnov.ru/handicapped/.
Елецкая О.В. Нарушение формирования навыка письма у
учащихся средних и старших классов общеобразовательной
школы // Логопед / О.В. Елецкая. – М., 2004. – с. 120-150.
О’Брайен Дж. Инвалидность и бедность Электронный ре-
сурс. / Дж. О’Брайен. – Электр. ресурс. – Режим доступа:
http://aupam.narod.ru/pages/sozial/invalidnostjibednostj/
oglavlenie.html/.
Прищепова И.В. Дизорфография младших школьников:
Учебное пособие / И.В. Прищепова. – СПб.: КАРО, 2006. –
С. 150-165.
Рамзаева Т.Г. Методика обучения русскому языку в начальных
классах: Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов/ Т.Г. Рамзае-
ва, М.Р. Львов. – М.: Просвещение, 1979. – С.300-330.
Садовникова И.Н. Дисграфия, дислексия: технология пре-
одоления. Пособия для логопедов, учителей, психологов /
И.Н. Садовникова. – М.: Парадигма, 2011. – С.105-135.
Семенова К. А. Детские церебральные параличи/ К. А. Семе-
нова. – М., Медицина, 1968. – С. 113-127.
Твардовская А.А. К вопросу о подготовке специалистов –
дефектологов к работе в условиях образовательной инклю-
зии /А.А. Твардовская // Сб. науч. тр. Международной на-
учно-практической конференции «Актуальные проблемы
специальной психологии и коррекционной педагогики: тео-
рия и практика» 5.03.13 / Под ред. А.И.Ахметзяновой. – Ка-
зань: Отечество, 2013. – Вып.7. – С. 33-38.
Цивильская Е.А. Основные направления логопедической
помощи детям с детским церебральным параличом, име-
ющим сложные речевые нарушения / Е.А. Цивильская//
Актуальные проблемы специальной педагогики и психо-
логии: исследования и практика. Сб. науч. Тр. VI Между-
народной научно-практической конференции. 13.04.12. /
Под ред. Т.Ю.Корнийченко. – Казань: Отечество, 2012. –
Вып.6. – С.164-170.
Чиркина Г.В. Основы логопедической работы с детьми: Уч.
пособ. для логопедов, воспитателей детских садов, учителей
начальных классов, студентов педагогических училищ / Под
общ. ред. д.п.н., проф. Г.В.Чиркиной. – 2-е изд., испр. – М.:
АРКТИ, 2003. – С.135-140.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.