Дослідження вербального інтелекту в структурі готовності до шкільного навчання слабозорих дітей
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
вербальний інтелект, слабозорі діти, готовність до шкільного навчання.Abstract
У статті пред-
ставлено результати дослідження вербального інтелекту в структурі го-
товності до шкільного навчання слабозорих дітей. У ході дослідження
виявлено, що психофізіологічна структура інтелекту слабозорих дітей
характеризується більш низьким рівнем вербального інтелекту і недо-
статнім рівнем сформованості зорово-просторового сприйняття і довіль-
ної організації та регуляції діяльності. Зроблено висновок, що проблема
готовності до шкільного навчання потребує свого подальшого вирішен-
ня в рамках розробки психокорекційних програм, рекомендацій, більш
детального розгляду рівнів і вікових особливостей дітей з порушеним
зором.
References
Артемьева Т.В. Методы диагностики нарушений развития
детей дошкольного возраста / Т.В. Артемьева. – Казань: Из-
дательство «Отечество», 2013. – 142 с.
Ахметзянова А.И. Основы психопатологии / А.И. Ах-
метзянова. – Saarbr cken, Germany: Palmarium Academic
Publishing, 2012. – 160 с.
Ахметзянова А.И. Практикум по клинической психологии /
А.И. Ахметзянова. – Москва: Школьная пресса, 2013. – 78 с.
Литвак А.Г. Психология слепых и слабовидящих: Учебное
пособие для студентов высших педагогических учебных за-
ведений / А.Г.Литвак. – СПб.: «КАРО», 2006. – 325 с.
Никулина Г.В. Оценка готовности к школьному обучению
детей с нарушениями зрения: Учебное пособие / Г.В. Нику-
лина, И.П.Волкова, Е.К. Фещенко. – СПб.: Изд-во РГПУ им.
А.И. Герцена, 2001. – 84 с.
Плаксина Л.И. Психолого-педагогическая характерис-
тика детей с нарушениями зрения: Учебное пособие /
Л.И.Плаксина. – М.: РАОИКП, 1999. – 54 с.
Солнцева Л.И. Тифлопсихология детства / Л.И.Солнцева. –
М.: Полиграф сервис, 2002. – 242 с.
Свиридюк Т.П. Подготовка слабовидящих детей к школе /
Т.П. Свиридюк // НИИ педагогики УССР. – Рад. Школа,
Фотекова Т.А. Тестовая методика диагностики устной
речи: Методическое пособие / Т.А.Фотекова. – М.: «АЙРИС
ПРЕСС», 2007. – 85 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.