Характеристика структури та змісту розвивально-корекційної програми, спрямованої на розвиток темпоральних характеристик особистості в студентському віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
темпоральні характеристики особистості, студентський вік, розвивально-корекційна програма, конструктивна форма темпоральності.Abstract
У статті запропоновано ха-
рактеристику та зміст розвивально-корекційної програми, спрямованої
на розвиток темпоральних характеристик особистості в студентському
віці. Визначено основні етапи роботи зі студентами, а саме особистісний
та діяльнісний етапи. Окреслено завдання кожної стадії розробленої
програми та охарактеризовано уміння та навички, передбачені як етап
перетворюючих дій на кожній стадії розвивально-корекційної програ-
ми. Доведено, що системний підхід до розвитку конструктивної форми
темпоральності передбачає використання технік роботи із минулим, те-
перішнім та майбутнім особистості студента, а також формування часо-
вої компетентності, в свою чергу, передбачає оволодіння знаннями про
категорії діяльності та часу, а також оволодіння прийомами та метода-
ми ефективної самоорганізації та управління часом життя.
References
Бех І. Д. Від волі до особистості : моногр. / І. Д. Бех. – К. :
Україна-Віта, 1995. – 202 с.
Болотова А. К. Развитие самосознания личности: временной
аспект / А. К. Болотова // Вопросы психологии. – 2006. –
№2. – С. 116-126.
Дикая Л. Г. Психическая саморегуляция функционального
состояния человека ( системно-деятельностный подход). –
М. : Изд-во ИП РАН, 2003. – 318 с.
Кублицкене Л. Ю. Личностные особенности организа-
ции времени : автореф. дисс. на соискание науч. степени
канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общая психология» /
Л.Ю. Кублицкене. – Москва, 1989. – 17 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.