Консультування батьків і вчителів з питання оптимізації розвитку самоствердження особистості підліткового віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
самоствердження, саморозкриття, самоцінність, самовиявлення, самопрезентування, самореалізація, самоактуалізація, особистість підліткового віку.Abstract
У статті презентовано рекомендації практичним психологам щодо кон-
сультування батьків та вчителів з розвитку самоствердження особистос-
ті в період дорослішання. З’ясовано, що прагнення до самоствердження
підлітка визначаються певною соціальною позицією, розумінням – не-
розумінням, прийняттям – неприйняттям, визнанням тощо. Встанов-
лено залежність між особистісним та соціальним самоствердженням
підлітків, яка сприяє особистісному зростанню, самовдосконаленню,
суб’єктивному благополуччю. Злагоджена конструктивна співпраця
практичного психолога з класним керівником, учителем, батьками до-
зволяє особистості підлітка позитивно самостверджуватися та презенту-
вати власне «Я» оточуючим.
References
Грецов А. Г. Тренинг общения для подростков / А. Г. Гре-
цов. – СПб. : Питер, 2006. – 160 с.
Гольдштейн А. Тренінг умінь спілкування: як допомогти
проблемним підліткам / А. Гольдштейн, В. Хомик ; пер. з
англ. В. Хомика. – К. : Либідь, 2003. – 520 с.
Заняття психолога з підлітками / Упоряд. Т. Гончаренко. –
К. : Вид. Дім «Шк. світ» ; вид. Л. Галіцина, 2006. – 120 с.
Коттлер Дж. Психотерапевтическое консультирование /
Дж. Коттлер, Р. Браун. – СПб.: Питер, 2001. – 464 с.
Мастерство психологического консультирования. / Под. ред.
А.А. Бадхена, А.М. Родиной. – СПб.: Речь, 2007. – 240 с.
Наш проблемный подросток : понять и договориться / Под
ред. Л. А. Регуш. – СПб. : Изд-во «СОЮЗ», 2001. – 191 с.
Никитин Е. П. Феномен человеческого самоутверджения /
Е. П. Никитин, Н. Е. Харламенкова. – СПб. : Алетейя,
– 224 с.
Джонсон Д.В. Тренінг саморозкриття / Д. В. Джонсон // Прак-
тична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 7. – С. 52-54.
Петрушин С.В. Мастерская психологического консультиро-
вания. – 2-е изд., испр. и доп. / С.В. Петрушин. – СПб.: Речь,
–184 с.
Робота психолога з педколективом / Упоряд. Т. Гончаренко;
-е вид., стереотипне]. – К. : Вид. Дім «Шк. світ» ; вид Л. Га-
ліцина, 2006. – 120 с.
Учителям и родителям о психологии подростка: научн.-по-
пуляр. изд./ Г. Г. Аракелов, Н. М. Жариков, Э. Ф. Зеер и др.;
Под. ред. Г. Г. Аракелова. – М. : Высш. шк., 1990. – 304 с.
Шульга В. Корекція вчинків підлітка: тренінг / В. Шуль-
га. – К. : Шк.. світ, 2007. – 112 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.