Порівняльний аналіз ціннісних орієнтацій як критеріїв соціалізації дітей-сиріт та гімназистів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
цінності, ціннісні орієнтації, соціалізація, заклади закритого типу, ситуація сирітства, інституалізація, депривація.Abstract
Стаття присвячена сучасній про-
блемі – формуванню ціннісних орієнтацій вихованців дитячих будин-
ків. У статті висвітлено підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників
до розуміння ціннісних орієнтацій в різний період розвитку психологіч-
ної науки. Розкрито поняття ціннісних орієнтацій як найважливішої
характеристики особистості та складові її діяльності. Здійснено огляд
проблеми ситуації сирітства для розвитку особистості дитини. Пред-
ставлено результати порівняльного аналізу особливостей ціннісних
орієнтацій у підлітків-представників різних умов та форм соціалізації:
тих, які виховуються в сім’ях і навчаються в гімназії, та тих, які пере-
бувають в закладах закритого типу, зокрема в дитячих будинках.
References
Балакірєва О. В. Трансформація ціннісних орієнтацій в
українському суспільстві / О. В. Балакірєва // Український
соціум. – 2002. – №1. – С. 21-32.
Косарева Л. М. Ценностные ориентации и развитие научного
знания / Л. М. Косарева // Вопросы философии. – 1987. –
№ 8. – С. 36-42.
Лиханов А. Дети без родителей / А. Лиханов. – Москва: Про-
свещение, 1987. – 271 с.
Мухина В. С. Лишенные родительского попечительства.
Хрестоматия / В. С. Мухина. – Москва: Просвещение,
– 223 с.
Орлова Н.Н. Критерии и показатели сформированности
нравственных ценностных ориентаций у детей-сирот / Н. Н.
Орлова // Вопросы гуманитарных наук. – 2008. – №4 (37).
С.52-55.
Орлова Н. Н. Опыт формирования ценностных ориентаций
детей–сирот в учреждениях интернатного типа / Н. Н. Орло-
ва // Вестник Костромского государственного университета
им. Н. А. Некрасова: Научно-методический журнал. Серия:
Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология.
Социокинетика. – 2008. – №2. – С.233-237.
Пархимович А. А. Планы и надежды детей-сирот / А. А. Пар-
химович // Мониторинг общественного мнения. – 2008. –
№3 (87). – С. 93-102.
Прихожан А. М. Дети без семьи / А. М. Прихожан, Н. Н. Толс-
тых. – Москва, 1991. – 338 с.
Шипицына Л. М. Психология детей-сирот/ Л. М. Ши-
пицына. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. – 628 с.
Ярчевский Е. Ю. Формирование социальных ценнос-
тей молодежи из числа детей-сирот и детей, оставшихся
без попечения родителей / Е. Ю. Ярчевский // Развитие
альтернативных форм жизнеустройства детей-сирот и де-
тей, оставшихся без попечения родителей: международный
сборник научных статей. Часть II. – Армавир, 2009. – С. 163-
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.