Контекстне навчання практичного психолога для роботи з обдарованими дітьми.
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
обдарована дитина, діагностика, психодидактичний підхід, контекстне навчання, критерії ідентифікації, семіотична, імітаційна, соціальна моделі.Abstract
Дитина, яка виділяється серед своїх од-
нолітків яскраво вираженими успіхами у досягненні результатів діяль-
ності – обдарована. Існує явна та прихована, рання та пізня, актуальна
та потенційна обдарованість, обдарованість в залежності від виду діяль-
ності. Для розвитку обдарованості передусім потрібно пройти декілька
етапів діагностики для визначення всіх її видів. Щоб запобігти проблем
розвитку обдарованої дитини, потрібно підсилити просвітницьку робо-
ту серед учителів та батьків щодо специфіки цих проблем. Також необ-
хідно впроваджувати ефективні методи навчання такої категорії дітей:
прискорення, поглиблення, збагачення, проблематизацію, складання
індивідуальних програм розвитку. Для супроводу обдарованих дітей
потрібно готувати практичних психологів за допомогою контекстного
навчання, яке складається з трьох моделей: семіотичної, імітаційної,
соціальної.
References
Renzulli J. The Enrichment Triad Model: A guide for developing
programs for the gifted and talented / Renzulli J. – Wetherfield
CT: Creative Learning Press, 1977. – 89 p.
Щебланова Е.И. Психологическая диагностика одарённости
школьников: проблемы, методы, результаты исследования и
практики / Елена Игоревна Щебланова. – М.: Издательство
Московского психолого-социального института, 2004. – 368 с.
Матюшкин А.М. Одарённость и творчество / Алексей Ми-
хайлович Матюшкин // Мышление, обучение, творчество. –
М.: Изд-во Московского психолого-социального института;
Воронеж: МОДЕК, 2003. – 720 с.
Моляко В.О. Актуальні соціально-психологічні аспекти про-
блеми обдарованості / Валентин Олексійович Моляко // Об-
дарована дитина. – 1998. – №1. – С.2-4.
Савенков А.И. Одарённый ребёнок дома и в школе /
А.И.Савенков. – Екатеринбург: У-Фактория, 2004. – 272 с.
Torrance E.P. The nature of creativity as manifest in the
testing // The nature of creativity /R. Stemberg, T. Tardif
(eds.). – Cambridge: Cambr. Press, 1988. – P.43-75.
Макаренко Н.М.Самостійне вивчення курсу «Психологія
обдарованої дитини». Навчальний посібник / Наталя Мака-
ренко. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2010. – 186 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Сергей Ру-
бинштейн. – Спб., 2000.— 712 с.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.