Структура адаптивного навчання студентів, що реалізується на інтерактивній основі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
адаптація, адаптивне навчання, адаптаційні процеси, соціальна адаптація, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, професійна освіта.Abstract
У статті подаються результати дослі-
джень сутності адаптивного навчання студентів через визначення його
структурної організації. На основі літературних джерел з проблеми
обумовлюється правомірність загального підходу щодо структурування
адаптаційних процесів у навчальній діяльності через дослідження таких
його аспектів, як соціально-психологічний, дидактико-психологічний,
діяльнісний. Доведено, що системотвірним компонентом адаптації ви-
ступає базова мета навчальної діяльності, яка спроектована в контексті
особистісно-орієнтованої професійної освіти і реалізується через форми
та методи інтерактивної навчальної діяльності, через суб’єкт-суб’єктну
взаємодію викладача та студента. Структурування адаптаційного про-
цесу в навчанні дало можливість виділити домінанти, врахування яких
сприятиме оптимізації адаптаційних процесів в навчанні, системі про-
фесійної підготовки вчителя в цілому.
References
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Банду-
ра. – СПб.: «Евразия», 2000. – 320 с.
Чайка В. Г. Особенности социально-психологической адап-
тации студентов к обучению в вузе / В. Г. Чайка // Иннова-
ции в образовании. – 2002. – № 2. – С. 35–41.
Семиченко В. А. Психологічна структура педагогічної діяль-
ності : навч. посіб. : у 2-х ч. / В. А. Семиченко, В. С. Заслу-
женюк. – К.: Видав.-поліграф. центр «Київ. ун-т», 2001. –
Ч. І. – 217 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.