Дослідження співвідношення між домінуючими копінг-стратегіями, рівнем тривожності та самооцінки учнів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
стрес, адаптація, допінг-поведінка, копінг-стратегія, самооцінка, особистісна тривожність, ситуативна тривожність, учні.Abstract
Стаття при-
свячена дослідженню копінг-поведінки, як механізму збереження пси-
хічного і фізичного благополуччя в стресових ситуаціях. У результаті
експериментального дослідження було визначено взаємозалежність
між вибором копінг-стратегії та рівнем тривожності й самооцінки в
учнів 7-х та 11-х класів. Встановлено, що існує взаємозв‘язок між ко-
пінг-стратегіями, рівнем самооцінки та тривожності. Показано, що учні
при високій ситуативній тривожності для подолання стресової ситуації
обирають копінг-стратегію «дистанціювання», а копінг-стратегію «са-
моконтроль» обирають учні з високою особистісною тривожністю. Зро-
блено висновок, що при зниженні рівня самооцінки для запобігання
прояву стресу у складній ситуації учні обирають копінг-стратегію «при-
йняття відповідальності».
References
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание / Р. Бернс. –
М.: Прогресс, 1986. – 420 с.
Маслоу А.Х. Мотивация и личность. 3-е изд. / А.Х. Мас-
лоу. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с.
Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практи-
ка / А.А. Реан, А.Р. Кудашев, А.А. Баранов. – СПб.: Прайм-
еврознак, 2006. – 470 с.
Lazarus R.S. Emоtiоns: a cоgnitive рhenоmenоlоgical analysis /
R.S. Lazarus, A.D. Kanner, S. Fоlkman// Emоtiоn. Theоry,
Research and Exрerience. – V. 1, N.Y., 1980. – РР. 185–217.
Amirkhan J.H. Factоr analiticaly drived measure оf cоing: the
strategy indicatоr / J.H. Amirkhan // J. оf Рersоnality and
Sоcial Рsychоlоgy, 1990. – V. 59. – РР. 1066–1074.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.