Особливості моделювання особистісних конструктів підлітків у сім’ях різного типу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-23.%25pKeywords:
гуманізація освіти, рефлексивно-діалогічна взаємодія, виховний процес, особистісні конструкти, підліток, поведінковий симптомокомплекс, дисфункціональні сім’ї.Abstract
У статті розглядаються психологіч-
ні складові гуманізації освітньо-виховного процесу на основі реалізації
стратегічної концепції особистісного розвитку у нестабільних умовах
сучасного суспільства. У цьому контексті проаналізовано розвивальні
можливості рефлексивно-діалогічної взаємодії як умови гуманізації ви-
ховання. На підставі даних теоретичних позицій було проведено емпі-
ричне дослідження, результати якого презентують модус особистісних
конструктів (тривожність, агресія, соціальний статус у референтній
групі) підлітків із сімей різного типу. Доведено, що цілеспрямований
психолого-педагогічний супровід особистості підлітка у системі рефлек-
сивно-діалогічної взаємодії сприяє стабілізації поведінкового симпто-
мокомплексу дітей із дисфункціональних сімей.
References
Балл Г. О. Проблема гуманізації освіти та деякі напрямки її
розв’язання // Психологічні засади гуманізації загальної се-
редньої освіти / За ред. С. О. Муратова. – Рівне : Світанкова
Зоря, 1995. – С. 10 – 16.
Давыдова Г. И. Развитие индивидуальности в контексте реф-
лексивно-диалогического взаимодействия / Г. И. Давыдова,
И. Н. Семенов // Мир психологии. – 2008.– № 1. – С.59 – 71.
Мацумото Д. Человек, культура, психология. Удивительные
загадки, исследования и открытия / Д. Мацумото. – СПб.:
Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008. – 234 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.