Динаміка потреб студентів у структурі професійної спрямованості студентів- психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
задоволена потреба, особистий і суспільний характери потреб, потреба, соціалізація, трансформація потреб.Abstract
У статті розглянуто потреби як
основні детермінанти активності. Описано становлення індивіда як осо-
бистості у процесі соціалізації, що супроводжується трансформацією
його потреб. Роз’яснено призначення процесу соціалізації у забезпечен-
ні розвитку і вдосконаленні потреб, перехід їх на якісно вищий рівень
розвитку особистості. Розглянуто потреби як змістовні елементи моти-
ваційної сфери індивіда, що передбачає їхнє вивчення у відносно ціліс-
ній представленості. Роз’яснено відбір у перелік потреб, уключених в
опитувальник для емпіричного вивчення: потреба у гарних матеріаль-
них умовах життя; сексуальному задоволенні; у правопорядку і безпеці
життя; релігійній вірі; моральна потреба (у доброті, співчутті, чеснос-
ті); потреба у спілкуванні, дружбі, створенні родини, естетична потреба
(сприймати красу світу, людей і творити її); потреба у творчій діяльнос-
ті (технічній, художній, науковій), соціальному визнанні, політичних
знаннях і діяльності; знаннях; праці; самореалізації себе як особистості
(у професійній та іншій сферах).
References
Додонов Б.И. Потребности, отношения и направленность
личности / Б.И. Додонов // Вопросы психологии. – 1973. –
№ 5. – С. 25-38.
Здравомыслов А.Г. Потребности. Интересы. Ценности /
А.Г. Здравомыслов. – М.: Политиздат, 1986. – 221 с.
Корниенко Я.А. Психологические основы эмоционально-
нравственного развития личности / Я.А. Корниенко; под ред.
Г.В. Залевского. – Новосибирск : Изд-во НГПУ, 1996. – 379 с.
Лаптенок С.Д. Духовно-нравственный мир учащейся мо-
лодежи (по материалам социологических исследований) /
С.Д. Лаптенок; под ред. М.Н. Хурса. – Минск : ИСПИ,
– 145 с.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб.: Изд-
во Группа “Евразия”, 1999. – 479 с.
Сагайдак С.С. Мотивация деятельности / С.С. Сагайдак. –
Минск, 2001. – 207 с.
Тесля Е.Б. Формирование профессионального интереса у бу-
дущих учителей / Е.Б. Тесля // Педагогика. – 2000. – № 7. –
С. 58–63.
Фрейд З. Психология бессознательного / З. Фрейд. – М.:
Просвещение, 1990. – 447 с.
Murray H.A. Explorations in personality New York // Oxford
Press, 1938.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

