Філософсько-психологічні засади навчання студентів розумінню текстової інформації на заняттях з іноземної мови
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
розвиток, особистість, філософсько-психологічні засади, мислення, розуміння, творче завдання.Abstract
У статті
аналізується сутність процесу розуміння текстової інформації на занят-
тях з іноземної мови. Наголошується, що існуючі способи або підходи до
вивчення розуміння пов’язані з філософією та логікою. Досліджуються
особливості процесу розуміння студентами текстової інформації, яка
пропонується іноземною мовою, базуючись на філософсько-психологіч-
них засадах, що детермінують перебіг даного процесу під час навчання
у вищому навчальному закладі. В статті розкрито специфіку обґрунту-
вання розуміння як предмета вивчення філософії та логіки, психологіч-
ну характеристику процесу розуміння та виокремлено особливості орга-
нізації навчання студентів на заняттях іноземної мови.
References
Вертгаймер М. Продуктивное мышление/ М.Вертгаймер. –
М., 1987.
Выготский Л.С. Собр. соч. а 6 т. / Л.С. Выготский. – М.,
-1984.
Гегель Г.Ф. Наука логики/ Г.Ф. Гегель. – СПб., 1997.
Декарт Р. Правила для руководства ума/ Р. Декарт. – М.-Л.,
Джемс У. Психология/ У. Джемс. – М., 1999.
Дункер К. Психология продуктивного (творческого) мыш-
ления / К. Дункер // Психология мышления / Под ред. A.M.
Матюшкина. – М., 1965.
Келер В. Исследование интеллекта человекообразных обе-
зьян/ В. Келер. – М., 1930.
Мамардашвили М.К. Классический и неклассический
идеалы рациональности/ М.К. Мамардашвили. – М., 2004.
Пузырей А.А. Культурно-историческая теория Л.С.Выготс-
кого и современная психология/ А.А. Пузырей. – М., 1986.
Эльконин Б.Д. Введение в психологию развития/ Б.Д. Эль-
конин. – М., 1994.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.