Інвективна лексика як форма міжособистісного спілкування
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
інвектива, лихослів’я, агресія, деструктивна поведінка, лайф-коучінг, міні-ВААЛ.Abstract
У статті подається аналіз проблеми лихослів’я як основної
форми міжособистісного спілкування у середовищі дорослих та підліт-
ків, аналізується психологічна природа, семантичне коріння явища,
визначаються причини вживання означеної лексики. Надано класифі-
кацію основних причин: рішення конфліктів, приклад батьків, зв’язок
слів у реченні. Виділено негативні (погіршення міжособистісних сто-
сунків) та позитивні (зняття емоційної напруги) наслідки вживання да-
ної лексики, надано стислий опис колекційної програми (коуч-тренін-
гу) щодо зниження рівня лихослів’я у підлітковому та юнацькому віці,
покращення міжособистісного спілкування без вживання інвектив.
References
Башманова Е. Л. Причины и факторы распространения
сквернословия среди учащейся молодежи: [Электр. ресуср].
– Режим доступа: http://scientific-notes.ru/pdf/014-22.pdf.
Білодід І. Питання походження і розвитку слов’янської пи-
семності /І.Білодід. – К., 1993.
Бурменская Г. В. Возрастно-психологическое консультиро-
вание. Проблемы психического развития детей / Г. В. Бур-
менская, О. А. Карабанова, А. Г Лидерс. – М.: Изд-во МГУ,
– С. 99–107.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций /
Л. С. Выготский. – М.: Изд-во АПН, 1960. – 518 с.
Жельвис В. И. Поле брани. Сквернословие как актуальная
проблема / В.И.Жельвис. – М.: Ладомир, 1997. – 346 с.
Леонтьев А. А. Психолингвистические единицы и порождение
речевого высказывания / А. А. Леонтьев. – М.: Наука, 1969.
Парабеллум А. Прорыв. 11 лучших тренингов по личност-
ному росту // А.Парабеллум, Н.Мрочковский, А.Толкачев,
О.Горячо. – СПб.: Питер, 2012. – 352 с.
Флегон А. Beyond the Russian dictionary / А.Флегон. – ТОО:
РИКЕ, 1993. – 413 с.
Широкорадюк Л. Лихослів’я у шкільному середовищі: про-
філактика і корекція / Л.Широкорадюк. – К.: Шк.світ,
– 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.