Особливості становлення професійної самосвідомості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
самосвідомість, юнацький вік, самовизначення, професійна самосвідомість, “Я-концепція”, навчання, самооцінка, особистість, рефлексія.Abstract
У статті розкрито особливості
становлення професійної самосвідомості в юнацькому віці. Зроблена
спроба довести, що самосвідомість формується в життєдіяльності і спіл-
куванні з навколишніми людьми і є результатом пізнання себе, своїх
дій, психічних якостей і т. д., а професійна самосвідомість – це проек-
ція усіх структурних компонентів самосвідомості на професійну діяль-
ність. Ефективність здійснення професійної діяльності у майбутньому
залежить від того, наскільки гармонійно розвиненою є особистість і са-
мосвідомість майбутнього фахівця, якою мірою він здатен самооргані-
зовуватись, адекватно реагувати на несприятливі чинники середовища,
активно діяти, володіючи відповідним набором психологічних власти-
востей, якостей і особливостей.
References
Деркач А. А., Москаленко О. В., Пятин В. А., Селезнёва Е. В.
Акмеологические основы профессионального самосознания
личности. Учебное пособие / А.А.Деркач, О.В.Москаленко,
В.А.Пятин, Е.В.Селезнёва. – Астрахань: Издво Астрахан-
ского гос. пед. ун-та, 2000. – 330 с.
Елдышова О. А. Профессиональное самосознание как пси-
хологическая составляющая профессионального становле-
ния / О.А.Елдышова // Фундаментальные исследования. –
– № 7. – С. 101-102.
Кухарчук А.М. Самооценка студентов в процессе професси-
онального самоопределения / А.М.Кухарчук. – Минск: «На-
родная асвета», 1984. –154 с.
Максименко С.Д. Фахівця потрібно моделювати. Наукові
основи готовності випускника педвузу до педагогічної діяль-
ності / С.Д.Максименко, О.М.Пелех // Рідна школа. – 1994.
– №3-4. – С.68-72.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А.К.Марко-
ва. – М.: Знание, 1996. — 312 с.
Митина Л. М. Формирование профессионального самосоз-
нания учителя / Л.М.Митина // Советская педагогика. –
– № 12. – С. 36-39.
Общение и формирование личности школьника: Опыт экспери-
мен тального психологического исследования / Под ред. А.А.Бо-
далева и Р.Л. Кричевского. – М.: Педагогика, 1987. – 158 с.
Петровский А.В. Проблема развития личности с позиций со-
циальной психологии / А.В. Петровский // Вопросы психо-
логии. – 1984. – № 4. – С. 57.
Рукавишникова Н.Г. Профессиональное самосознание сту-
дентов педагогического вуза / Н.Г.Рукавишникова // Ярос-
лавский педагогический вестник. – 2003. – № 11. – С. 49-55.
Фурман А.В. Психологія «Я-концепції»: Навчальний посіб-
ник / А.В.Фурман, О.Є.Гуменюк. – Львів: Новий Світ-2000,
– 360 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.