Особливості формування «Я-концепції» в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
«Я-концепція», самосвідомість, самооцінка, ідентичність, суб’єктивний, об’єктивний, рефлексія, соціалізація.Abstract
Психологічні умови розвитку особистості майбутнього про-
фесіонала технічного профілю не в повному обсязі забезпечує сучасна
система вищої освіти, особливо в умовах постійного скорочення психо-
лого-педагогічних дисциплін. Професійна «Я-концепція» уможливлює
специфічне бачення робочих проблем, їх адекватну оцінку та регуляцію
успішності діяльності фахівця технічного профілю. Від рівня сформо-
ваності й адекватності професійної «Я-концепції» залежить у цілому
ефективність конкретної діяльності працівника, його соціалізація у
професійному суспільстві, розвиток та самовдосконалення фахівця у
його професії.
References
Бернс Р. Развитие «Я-концепции» и воспитание/ Р. Бернс. –
М.: Педагогика, 1986. – 421 с.
Бех І.Д. Категорія «ставлення» в контексті розвитку обра-
зу «Я» особистості / І.Д. Бех// Педагогіка і психологія. –
– № 3. – С. 9-21.
Гримак Л.П. Общение с собой / Л.П. Гримак. – М.: Просве-
щение, 1988 – 320 с.
Кон И.С. Психология ранней юности: книга для учителя /
И.С. Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 255 с.
Костюк Г.С. Свідомість і діяльність людини / Г.С. Костюк//
Психологія: підручн. для педагогічних вузів. – К.: Рад.шко-
ла, 1968. – 365 с.
Мухина В.С. Особенности идентификации с собственным
«Я». Кризис личности в отрочестве / В.С. Мухина // Воз-
растная психология: Феноменология развития, детство,
отрочество. – М.,1998. – С. 398–408.
Олппорт Г. Становление личности. Избранные труды /
Г.Олппорт. – М.: Смысл, 2002. – 288 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Ру-
бинштейн. – М.: Педагогика, 1973. – 432 с.
Самосознание и защитные механизмы личности: хрестоматия.
– Самара: Издательский Дом «БАХРАХ-М», 2000. – 656 с.
Столин В.В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М.:
Изд-во МГУ, 1983. – 286 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.