Роль академічної мобільності у професійному розвитку майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
академічна мобільність, особистість, функції мобільності, синергетичні процеси, соціально-професійна мобільність, індивідуально-психологічні фактори, компоненти академічної мобільності, маршрут розвиваючої спрямованості.Abstract
У статті розглядається поняття «академічна
мобільність» майбутнього фахівця з позиції сучасних психолого-педа-
гогічних інновацій у вищій школі. Її становлення та розвиток, які на-
самперед можливі завдяки активній особистісній позиції індивіда у
процесі навчання. Його прагнення володіти професійно значущою ін-
формацією, опрацьовувати інформаційний простір та здобувати певну
професійну кваліфікацію. А також сутність «академічної мобільності»,
її значення, детермінанти та психологічні умови розвитку в процесі здо-
буття вищої освіти, які проявляються через вміння глибоко осмислюва-
ти здобуту інформацію, та виділяти ключові компоненти.
References
Александров В.Б. Понимание и социально-познавательный
опыт субъекта / В.Б.Александров // Опыт и его место в со-
циальном познании. – Калининград: Изд- во Калининского
гос. ун-та., 1994. – 129 с.
Бондарева Е.В. Направленность на формирование профес-
сиональной компетентности как путь совершенствования
экономического образования /Е.В. Бондарева. – М.: Наука,
– 315с.
Вітвицька С. Практикум з педагогіки вищої школи. Мето-
дичний посібник для студентів магістратури за модульно-
рейтинговою системою навчання / С. Вітвицька. – Жито-
мир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – 396 с.
Гришанова Н.А. Развитие компетентности специалистов
как важнейшее направление реформирования профессио-
нального образования /Н.А. Гришанова // Квалиметрия в
образовании: методология и практика: материалы Х Симпо-
зиума. Кн.6. – М.: Изд-во Исслед. центра проблем качества
подготовки специалистов, 2002. – 234 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма ре-
зультата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование
сегодня. – 2003. – № 5. – 344 с.
Митина Л.М. Психология развития конкурентоспособнос-
ти личности / Л.М.Митина. – М.: Московский психолого-
социальный институт; Воронеж: Издательство НПО
«МОДЭК», 2002. – 218 с.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент лич-
ностно-ориентированной парадигмы образования / А.В.Ху-
торской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58-64.
Kohler J. Quality Assurance, Accreditation, and Recognition
of Qualifications as Regulatory Mechanisms in the European
Higher Education Area/ Higher Education in Europe. – Vol.
XXVIII. – No. 3. – October 2003. – С.32-36.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.