Особливості сенсу життя та особистісного потенціалу підлітків, позбавлених батьківського піклування
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
сенс життя, особистісний потенціал.Abstract
У дослідженні було вивчено особливості уявлень про сенс життя, сту-
пінь розвитку та сформованості якісних складових особистісного потен-
ціалу у підлітків, позбавлених батьківського піклування. Встановлено,
що для даної категорії дітей притаманний більш низький рівень розвитку
смислової сфери та окремих складових особистісного потенціалу (життєс-
тійкість й самоефективність), на відмінну від дітей з повних сімей. Со-
ціальне середовище, в якому знаходяться старшокласники з інтернату,
негативно впливає на вірне розуміння ними сенсу життя і не сприяє роз-
криттю моральної сили, яка є основою подолання життєвих труднощів і
реалізації особистісного потенціалу.
References
Асмолов А.Г. Психология личности / А.Г. Асмолов. – М.:
Изд-во Моск. ун-ту, 1990. – 255 с.
Братусь Б.С. К изучению смысловой сферы личности /
Б.С. Братусь// Вести Моск. ун-ту. Сер. 14: Психология. –
– № 2. – С. 46-56.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, структура и ди-
намика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл,
– 487 с.
Личностый потенциал: структура и диагностика / Под ред.
Д.А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2011. – 680 с.
Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла
жизни: избранные труды / В.Э. Чудновский. – М.: Изд-во
Московского психолого-социального института; Воронеж:
Изд-во НВО «МОДЕК», 2006. – 768 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М.:
Прогресс, 1990. – 368 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.