Проблеми підростаючої особистості: психологічний вимір самоствердження
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
особистість підлітка, самоствердження, саморозкриття, самовизначення, самореалізація, самоцінність, самоповага.Abstract
У статті презентується інформація теоретичного та експеримен-
тального змісту щодо психологічної проблеми самоствердження під-
ростаючої особистості у різних соціальних взаємодіях. Психологічні
особливості процесу самоствердження підлітка проявляються у пози-
тивному «Я» вимірі (прагнення до розуміння, схвалення, поваги тощо)
та негативному «Я» вимірі (прагнення до агресивності, конфліктності,
зухвалості тощо). Результати дослідження засвідчили, що зростаюча
особистість (сучасний учень) в навчально-виховному процесі якомога
швидше прагне самоствердитися та самовизначитися з власними ба-
жаннями, вподобаннями та намірами у різноманітному спектрі «Я».
References
Байярд Р. Т. Ваш беспокойный подросток. Практическое ру-
ководство для отчаявшихся родителей /Р. Т. Байярд, Д. Ба-
йярд ; пер. с англ. А. Б. Орлова. – М. : Семья и школа, 1995. –
с.
Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності:
Наук. видання. –К.: Либідь, 2006. – 272 с.
Грецов А. Г. Практическая психология для подростков и ро-
дителей / А. Г. Грецов. – СПб. : Питер, 2006. – 224 с.
Краковский В. Школа будущего – это школа воспитания. //
Воспитательная робота в школе. – 2007.– № 1. – С. 5-8.
Петровская Л. А. Самоутверждение :путиистинные и
ложные. Беседа психолога / Л. А. Петровская. – М. : Знание,
–64 с.
Фельдштейн Д. И. Психология развития человека как лич-
ности: Избранные труды : В 2 т. / Д. И. Фельдштейн. – М.
: Изд-во Московск. Псих.-соц. инстит. ; Воронеж : Изд-во
НПО «МОДЭК», 2005. – Т. 1. – 568 с.
Харламенкова Н.Е. Самоутверждение подростка / Н.Е.Хар-
ламенкова; [2-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд-во Института
психологии РАН, 2007. – 384 с.
Цыбра Н. Ф. Самоутверджение личности (социально-фило-
софский анализ) / Н. Ф. Цыбра /. – К.– Одесса : Высшая шк.,
– 192 с.
Щотка О.П. Психологія підлітка: Психологічний практи-
кум / О. П. Щотка. – Ніжин: Вид-во НДПУ ім. М. Гоголя,
– 248 с.
Щотка О.П. Методи вікової та педагогічної психології: пси-
хологічний практикум / О.П. Щотка. – Ніжин: Вид-во ДПУ
ім. М.Гоголя, 2005. – 151с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.