Особенности коммуникативных качеств личности подростков, принадлежащих различным гендерным типам
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
міжстатеві відмінності підлітків, психологічна стать, гендер, гендерний тип, маскулінний, фемінінний, андрогінний, комунікативні властивості особистості, спрямованість особистості на спілкування, на справу і на себе, емпатійність, самоконтроль у спілкуванні.Abstract
У статті розкрито емпіричне дослідження особливостей комуні-
кативних властивостей особистості підлітків. Досліджено показники
спрямованості особистості на спілкування, на справу і на себе; емпатій-
ність; самоконтроль у спілкуванні. Досліджувані – школярі у віці 13-15
років. Показано, що при порівнянні хлопчиків і дівчат необхідно вра-
ховувати психологічну стать. Підлітки – андрогіни чоловічої і жіночої
статі різняться більше, ніж маскулынні хлопчики і фемінінні дівчата.
Хлопчики різних гендерних типів різняться сильніше, ніж дівчата.
References
Андреева Г. М. К проблематике психологии социального по-
знания/ Г. М. Андреева. – Мир психологии. – №3, 1999. –
с.15 – 24.
Бем С. Линзы гендера. Трансформация взглядов на пробле-
му неравенства полов/ С. Бем. – М: Российская политичес-
кая энциклопедия, 2004. – 336 с.
Берн Ш. Гендерная психология/ Ш. Берн. – Спб.: Прайм-
ЕВРОЗНАК, 2002. – 320 с.
Дворянчиков Н.В. Взаимосвязь психологических защит и по-
лоролевой идентификации в пубертатном периоде/ Н.В. Дво-
рянчиков, С.С. Носов. – Электронный журнал «Психологи-
ческая наука и образование». – Режим доступа: www.psyedu.
ru / ISSN: 2074 – 5885 / E-mail: psyedu@mgpppu.ru 2010, No 4
Зуйкова Е.М. Феминология: Учебное пособие / Е.М. Зуй-
кова, Р.И. Ерусланова. — М.: Издательско-книготорговый
центр «Маркетинг», 2001. — 248 с.
Карелин А. Большая энциклопедия психологических тес-
тов/ А. Карелин. – М.: Эксмо, 2008. – 416 с.
Клецина И. С. Формирование и развитие гендерной компетент-
ности/ И. Клецина// Технологии конструирования гендера:
Учебно-методический комплекс/ Под ред. проф. И.С. Клеци-
ной. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И.Герцена, 2008. – С. 128-171.
Клецина И. С. Психология гендерных отношений. Теория и
практика/ И. С. Клецина. – СПб: Алетейя, 2004. – 408 с.
Русалов В.М. Пол и темперамент // Психологический жур-
нал. – Т.14. –1993. – № 6. – С.55-64.
Рымарев Н.Ю. Гендерные различия в проявлении
субъектности у подростков / Н.Ю. Рымарев//Личность
и её бытие: субъектный подход. Психология субъекта и
гендерные аспекты бытия личности: Матер. III Всерос.
науч.-практ. конф. / Под ред. З.И. Рябикиной, В.В. Знако-
ва. – Краснодар, 2005. – С. 63–65.
Рымарев Н. Ю. Личностные особенности подростков с раз-
личной гендерной идентичностью: Автореферат диссерта-
ции на соискание учёной степени кандидата психологичес-
ких наук. – Краснодар, 2006.
Салихова Н.Р. Гендерные особенности смыслообразования в
контексте личностных ценностей / Н.Р. Салихова// Извес-
тия Тульского государственного университета. Серия «Пси-
хология». Вып. 5 / Под ред. Е.Е.Сапоговой. В 2-х частях. –
Ч. 1. – Тула: ТулГУ, 2005. – С. 167-178.
Теория и практика гендерных исследований в мировой нау-
ке: материалы II международной научно-практической кон-
ференции 5–6 мая 2011 года. – Пенза – Махачкала – Ереван:
Научно-издательский центр «Социосфера», 2011. – 110 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.