Експериментальне дослідження психологічних особливостей становлення професійного мислення майбутніх учителів гуманітарного профілю
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
професійне мислення, становлення професійного мислення, діагностика, стилі мислення.Abstract
У статті висвітлено результати емпіричних досліджень психоло-
гічних особливостей становлення професійного мислення майбутніх
педагогів. Представлено діагностичний інструментарій, який може
успішно використовуватись психологами під час психологічного супро-
воду студентів вищих навчальних закладів. Розроблена діагностична
програма встановила психологічні чинники, які впливають на розвиток
професійного мислення: індивідуальні властивості мислення (рефлек-
сивність, розумові здібності, розуміння переносного змісту, швидкість
та ригідність мислення, інтелектуальна лобільність; комбінаторні зді-
бності); стилі мислення, а також індивідуально-типологічні властивості
особистості.
References
Алексеев А.А. Поймите меня правильно / А.А.Алексеев,
Л.А.Громова. – СПб, 1993. – 153 с.
Брушлинский А.В. Психология мышления и проблемное
обучение / Андрей Владимирович Брушлинский. – М.: Зна-
ние, 1983. – 96 с.
Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції мислення прак-
тичного психолога: Монографія / Надія Іванівна Пов’я-
кель. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – 295 с.
Практикум по общей, экспериментальной и прикладной пси-
хологии: Учеб. пособие / В. Д. Балин, В. К. Гайда, В.К. Гор-
бачевский и др.; Под общей ред. А. А. Крылова, С А. Мани-
чева. – СПб.: Питер, 2000. – 560 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.