Вплив корекційно-розвивального навчання на динаміку нейропсихологічних процесів у дітей з вадами інтелекту
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
інтелектуальні вади розвитку, нейропсихологічні процеси, вищі психічні процеси, корекційний вплив, діти з порушенням інтелекту.Abstract
У статті представлено результати застосування корекційно-розви-
вального навчання в дітей з порушенням інтелектуального розвитку,
а також динаміку нейропсихологічних процесів та вищих психічних
функцій під дією адекватних методів адаптивної корекції. Оскільки
провідним симптомом розумової відсталості є порушення пізнавальної
діяльності, психолого-педагогічна робота повинна бути спрямована на
стимуляцію розвитку і формування пізнавальної діяльності. Особливо
важливого значення набуває розвиток мислення на спеціальних занят-
тях.
У результаті проведення корекційних заходів у дітей з розумовою
відсталістю різного ступеня відповідно до стану сили та рухливості не-
рвових процесів, тобто в групі РВД та дітей з ЗПР, відбулися зміни мо-
тиваційного та поведінкового компонентів.
References
Власова Т.А. Основные направления и задачи дальнейшего
развития научных исследований в дефектологии/ Т.А. Вла-
сова//Дефектология. – 1975. – № 5. – С.23-29.
Выготский Л.С. Проблема умственной отсталости. Обуче-
ние и развитие детей школьного возраста / Л.С. Выготский//
Избранные психологические исследования. – М., 1956. –
С.59-62.
Выготский Л.С. Развитие высших психических функций /
Л.С. Выготский. – М.: Педгиз, 1960. – 250 с.
Давыдов В.В. Концепция учебной деятельности школьников /
В.В. Давыдов, А.С. Маркова//Вопросы психологии. – 1981. –
№ 6. – С. 13-26.
Певзнер М.С. Дети-олигофрены / М.С. Певзнер. – М.: Про-
свещение. 1959. – 185 с.
Рубинштейн С.Я. Психология умственно отсталого школь-
ника / С.Я. Рубинштейн. – М.: Просвещение, 1970. – 200 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.