Рефлексія у педагогічній діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-20.%25pKeywords:
рефлексія, педагогічна діяльність, професійна діяльність, професіоналізм, фахівець.Abstract
У дослідженні встановлено професійну рефлексію як психоло-
гічний механізм професійного самоудосконалення і самоактуаліза-
ції, що виявляється в здатності фахівця займати аналітичну позицію
по відношенню до себе і професійної діяльності, одним з критеріїв
сформованості якої є психологічна готовність до здійснення цієї ді-
яльності; професійна рефлексія є необхідним компонентом психо-
грами багатьох професій, міжособистісних стосунків, які відносять-
ся до професійної сфери і спільної узгодженої діяльності в її межах.
Доведено, що у структурі професійної діяльності рефлексія набуває
системоутворюючого характеру, стаючи особистісною основою про-
фесіоналізму фахівця.
References
Анисимов О.С. Акмеологические основы рефлексивно-само-
организации педагога : творчество и культура мышле ния //
Диссертация в виде научного доклада на соискание ученой
степени доктора психологических наук. – М., 1994.
Анохин П.К. Философские аспекты теории функциональ-
ных систем / Пётр Кузьмич Анохин. – М. : Наука, 1978. –
с.
Балл Г.А Анализ психологического воздействия и
его педагогическое значение / Г.А. Балл, М.С. Бургин //
Вопросы психологии. – 1994. – № 4. – С. 56–66.
Библер В.С. Самостоянье человека. «Предметная деятель-
ность» в концепции Маркса и самодетерминация индиви-
да / Владимир Соломонович Библер. – Кемерово : «АЛЕФ»
Гуманитарный центр, 1993. – 94 с.
Бизяева А.А. Рефлексивные процессы в сознании и деятель-
ности учителя: дисс. канд. психол. наук. – М., 1993. – 238 с.
Бодалёв А.А. Общение и формирование личности / Алексей
Александрович Бодалёв // Вопросы психологии познания
людьми друг друга и самопознания. – Краснодар : Изд-во
Кубанского ун-та, 1978.
Джемс У. Психология в беседах с учителями / Уильям
Джемс; [пер. с англ. В.Н. Ивановского]. – М. : Изд.-во
В. Линда, Д. Байкова, 1902.
Джемс У. Существует ли сознание? / Уильям Джемс //
Новые идеи в философии. – СПб., 1913. – Вып. 4. – С. 152.
Діалогічна взаємодія у навчально-виховному процесі загаль-
ноосвітньої школи / В.В. Андрієвська, Г.О. Балл, А.Г. Воли-
нець та ін. / [за ред. Г.О. Балла, О.В. Киричука, Р.М. Шаме-
лашвілі]. – К. : УЗМН, 1997. – 136 с.
Общая психология : [учебн. пособие для пед. ин-тов] / [под
ред. проф. А.В. Петровского]. – М. : Просвещение, 1970. –
с.
Основы педагогической психологии / [под ред. И.А. Зим-
ней]. – М. : МГПИИЯ, 1980. – 119 с.
Огурцов А.П. Рефлексия в науке и обучении // Вопросы фи-
лософии. – 1986. – №2. – С. 160–163.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.