Корекція сенсорної сфери дітей із порушеннями психофізичного розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-20.%25pKeywords:
діти з особливими потребами, розумова відсталість, сенсорна інтеграція, баламетрика, розвиток, корекція, дизонтогенез, моторна чутливість.Abstract
У статті розкрито корекційну спрямованість навчання та вихован-
ня, що передбачає кваліфіковане знання та врахування структури де-
фекту аномальної дитини, виявлення та використання її потенційних
можливостей. В основу корекційної роботи вчителі намагаються по-
класти ідею розвитку збережених функцій, включаючи заходи медич-
ного, фізичного, психологічного та соціального впливу на особистість
учня. Корекційна допомога надається відповідно до характеру пору-
шення.
References
Джин Айрес Э. Ребенок и сенсорная интеграция / Э.Джин
Айрес. – М.:Теренвинф, 2010. – 268 с.
Єременко І.Г. Аномалії у дітей / І.Г.Єременко. – К., 1966. –
С. 15-22.
Забрамная С.Д. Отбор умственно отсталых детей в
специальные учреждения / С.Д.Забрамная. – М.: Просвеще-
ние, 1988. – 94 с.
Лабораторные работы по психологии умственно отсталых
учащихся: [метод.рекомендации] / Сост. В.Е.Турчинская,
А.Д.Чекурда. – К.: РУИК, 1991. – С. 5 – 18.
Максимова Н.Ю. Основи дитячої патопсихології /
Н.Ю.Максимова, К.Л. Мілютіна, В.М. Піскун. – К.: Перун,
– 464 с.
СтадненкоН.М. Методика діагностики відхилень у розумо-
вому розвитку молодших школярів та старших дошкільни-
ків / Н.М. Стадненко, Т.Д. Ілляшенко, Л.В. Борщевська,
А.Г. Обухівська. – К : Освіта, 1998. – 144 с.
Пропедевтична основа формування готовності до навчан-
ня учнів допоміжної школи : [метод, рекомендації] / Укл.
І.Г. Єременко. – К.: ІЗМН, 1997. – С. 7 – 10.
Рубинштейн С.Я. Психология умственно отсталого школь-
ника / С.Я. Рубинштейн. – М. : Просвещение, 1986. – 192 с.
Селецкий А.И. Психология и психопатология слабоумия /
А.И. Селецкий. – К.: Рад.шк., 1981. – 138 с.
Синьова В.М.Основи дефектології / В.М. Синьова, Г.М.Ко-
берник. – К.: Вища шк., 1994. – 143 с.
Худик В.А. Диагностика детского развития: методы иссле-
дования / В.А. Худик. – К.: Освіта, 1992. – 220 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.