Роль комунікацій у формуванні особистості дитини юнацького віку (16-22 роки)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-20.%25pKeywords:
комунікація, юнацький вік, особистість, спілкування, інформація, інформаційний простір, образ, внутрішнє «Я», знак, символ.Abstract
У статті характеризуються особливості нейрофізіологічного та пси-
хологічного розвитку психіки дитини юнацького віку; аналізуються
основні комунікативні знання та навички, якими повинні володіти діти
в цьому віці; розглядаються домінуючі чинники отримання та обробки
інформації дитиною 16-22 років, а також роль комунікацій у форму-
ванні його особистості. Автор торкається проблеми спілкування як ко-
мунікації, розглядаючи його основні функції та види, а також основні
критерії комунікативної культури людини як суб’єкта моралі та права.
Значна роль у формуванні особистості юнацького віку належить такій
якості психіки, як егоцентризм, який в більшості своїй не сумісний з
усталеним психопростором, в якому психіка нового покоління намага-
ється проявити свої внутрішні потенціали. Тому автор пропонує свої за-
соби вирішення цієї проблеми для молодої психіки.
References
Базалук О.А. Философия образования в свете новой космо-
логической концепции: Учебник / О.А. Базалук. – К.: Кон-
дор, 2010. – 458 с.
Бердяев Н.А. Философия свободного духа / Н.А. Бердяев. –
М.: Изд-во «Республика», 1994. – 480 с.
Бондарчук Е.И. Основы психологии и педагогики: Курс лек-
ций. – 2-е изд., перераб. и доп. / Е.И. Бондарчук, Л.И. Бон-
дарчук. – К.: МАУП, 2001. – 168 с.
Гиппенрейтер Ю.Б. Введение в общую психологию: Курс
лекций / Ю.Б. Гиппенрейтер. – М.: Изд-во Моск. Ун-та,
– 320 с.
Глотова Г.А. Человек и закон: Семиотико-психологические
аспекты онтогенеза человека / Г.А. Глотова. – Свердловск:
Изд-во Урал. Ун-та, 1990. – 256 с.
Гусинский Э.Н. Введение в философию образования /
Э.Н. Гусинский, Ю.И. Турчанинова. – М.: Издательская
корпорация «Логос», 2000. – 224 с.
Запесоцкий А.С. Образование: философия, культурология,
политика / А.С. Запесоцкий. – М.: Наука, 2002. – 456 с.
Ильенков Э.В. Философия и культура / Э.В. Ильенков. – М.:
Политиздат, 1991. – 463 с.
Малахов В.А. Етика: Курс лекцій: Навчальний посібник /
В.А. Малахов. – 5-те вид. – К.: Либідь, 2004. – 384 с.
Почепцов Г.Г. Теория коммуникации / Г.Г. Почепцов. – М.:
«Рефл-бук», К.: «Ваклер», 2001. – 656 с.
Разумная организация жизни личности: проблемы воспи-
тания и саморегулирования / Л.В. Сохань, В.А. Тихонович,
О.А. Киселева и др. – К.: Наукова думка, 1989. – 328 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.