Сумісна діяльність у процесі оволодіння іноземною мовою
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
сумісна діяльність, психологічні закономірності, мотивація, пізнавальні інтереси, міжособистісна взаємодія, стиль спілкування.Abstract
У статті аналізується проблема сумісної діяльності в процесі оволо-
діння іноземною мовою. Обговорюються деякі психологічні особливості
сумісної діяльності, які необхідно враховувати в практиці організації
навчання іноземної мови. Коли йдеться про сумісну діяльність, слід,
перш за все, враховувати його основні аспекти: 1) взаємодія «учитель-
учень»; 2) взаємодія «учень-учень»; 3) загальногрупова взаємодія учнів
у навчальному колективі; 4) взаємодія «учитель – учительський колек-
тив» у системі міжпредметних зв’язків. Навчання спілкування являє
собою тісну міжособистісну взаємодію.
References
Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! / Ш.А. Амонашви-
ли. – М.: Просвещение,1983.
Андриевская В.В. Возрастные особенности деятельности
старшеклассников на уроках иностранного языка // В.В. Ан-
дриевская // Иностранные языки в школе. – 1987. – № 6.
Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский // Со-
брание сочинений в 6-ти т. – Т.2. – М.:Педагогика, 1982. –
С.5-361.
Давыдов В.В. Проблема развивающего обучения / В.В. Да-
выдов. – М.: Педагогика, 1986.
Зимняя И.А. Психологический анализ урока иностранно-
го языка / И.А. Зимняя, Е.С. Ильинская // Иностранные
языки в школе. – 1984. – № 3.
Зимняя И.А. Индивидуально-психологические факторы
научения речи на иностранном языке / И.А. Зимняя //
Иностранные языки в школе. 1980. – №1. – С.34-36.
Зимняя И.А. Психология обучения неродному языку /
И.А. Зимняя //М.: Русский язык, 1989. – 219 с.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н.Леон-
тьев //4-е изд. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. – 584.
Маркова А.К. Психология усвоения языка как средства об-
щения / А.К. Маркова. – М.: Педагогика, 1974.
Маркова А.К. Формирование мотивов / А.К. Маркова. – М. –
– 192 с.
Меркулова И.В. Изучение иностранного языка и адапта-
ция студентов в вузе:Автореф. дисс… канд. псих. наук.:
00.07 / НИИ ОПП. – М., 1988. – 24 с.
Путляева Л.В. Психологические аспекты проблемного обу-
чения / Л.В. Путляева//Игровые формы контекстного обу-
чения /Под ред. А.А. Вербицкого. – М.: Знание, 1983.
Эльконин Д.Б. Психология обучения младшего школьника /
Д.Б. Эльконин. – М.: Знание, 1974.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.