Професійна ідентичність особистості: зміст та підходи вивчення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
ідентичність, професійна ідентичність, професіоналізм, професійна ідентифікація.Abstract
Стаття присвячена аналізові вихідних теоретичних положень,
що становлять наукову основу тлумачення професійної ідентичності
особистості. На основі аналізу досліджень вітчизняних та зарубіжних
вчених описано основні наукові підходи до вивчення професійної іден-
тичності особистості та визначено культурний і соціальний контекст її
формування. Встановлено, що професійна ідентифікація як усвідом-
лення образу професійної діяльності реалізує уявлення особистості про
власне майбутнє, яке є невід’ємною частиною її життєвого шляху і утво-
рює суб’єктивний образ її розвитку.
References
Бернс Р. Развитие Я–концепции и воспитание /
Р. Бернс ; [пер. с англ.]. – М. : Прогресс, 1986. – 422 с.
Бодров В. А. Психология профессиональной пригоднос-
ти : [учеб. пособие для вузов] / В. А. Бодров. – М. : ПЕРСЭ,
– 511с.
Боришевский М. И. Теоретические вопросы самосознания
личности / М. И. Боришевский // Психологические особен-
ности самосознания подростка. – К. : Вища школа, 1980. –
С. 5–38.
Вірна Ж. П. Мотиваційно–смислова регуляція у професіона-
лізації психолога : монографія / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ
«Вежа» ВДУ ім. Лесі Українки, 2003. – 320 с.
Дружилов С. А. Профессионализм как реализация ресурса
индивидуального развития человека / С. А. Дружилов // По-
лзуновский вестник. – 2004. – №3. – С. 200–208.
Ермолаева Е. П. Преобразующие и идентификационные
аспекты профессиогенеза / Е. П. Ермолаева // Психол. жур-
нал. – 1998. – Т. 19. – №4. – С. 51–59.
Ермолаева Е. П. Психология профессионального маргинала
в социально значимых видах труда / Е. П. Ермолаева // Пси-
хол. журнал. – 2001. – Т.22. – №5. – С. 69–78.
Ермолин В. В. Предпосылки формирования профессиональ-
ного призвания / В. В. Ермолин. – РнД, 1974. – 165 с.
Иванова Н. Л. Самоопределение личности в бизнесе: моно-
графия / Н. Л. Иванова . – М.-Ярославль : Изд-во: МАПН –
«Аверс-Плюс», 2007. – 204 с.
Иванова Н. Л. Социальная идентичность и профессиональ-
ный опыт личности: монография / Н. Л. Иванова, Е. В. Ко-
нева. – Ярославль, 2003. – 132 с.
Иванова Н. Л. Структура социальной идентичности: про-
блема анализа / Н. Л. Иванова // Психол. журнал. – 2004. –
Т.25. – №1. – С.52–60.
Климов Е. А. Психология профессионала : избр. психол.
труды / Е. А. Климов. – М. : Ин-т практ. психологии ; Воро-
неж : НПО «МОДЭК», 1996. – 400 с.
Кон И. С. Открытие «Я» / И. С. Кон. – М. : Политиздат,
– 367 с.
Ложкін Г. В. Професійна ідентичність в контексті маргіналь-
ної поведінки суб’єкта / Г. В. Ложкін, Н. Ю. Волянюк // Со-
ціальна психологія. – № 4 (30). – 2008. – С. 120-132
Лук’янчук А. М. Проблема ідентифікації у професійному
становленні студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів
акредитації педагогічного профілю / А. М. Лук’янчук [Елек-
тронний ресурс]. Режим доступу: http://www.narodnaosvita.
kiev.ua/avtor/statti/lukiyanchuk_a.htm.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Марко-
ва. – М. : Речь, 1996. – 309 с.
Мищенко Т. В. Определение содержания понятия профес-
сиональной идентичности / Т. В. Мищенко // Кризис иден-
тичности и проблемы становления гражданского общества в
России. – Ярославль, 2003. – С. 168-176.
Мучински П. Психология. Профессия. Карьера / П. Му-
чински; [пер. с англ. В. Белоусов]. – [7-е изд.] – М. ; СПб.
: Питер; Питер-Принт, 2004. – 538 с. (Серия «Мастера пси-
хологии»).
Остапенко І. В. Аналіз особливостей професійної ідентифі-
кації як типу особистісної активності / І. В. Остапенко //
Українська психологія: сучасний потенціал [в 3-х т.]. – К. :
ДОК-К, 1996. – Т.ІІ – С. 294–299.
Панфилова М.Ф. Профессиональная идентификация буду-
щих менеджеров по туризму в контексте проектирования
их профессионального будущего / М.В. Панфилова // Раз-
витие образовательных процессов в условиях России: исто-
рия и современность: Межвуз. сб. науч. ст. / [под ред. проф.
Р.А. Галустова]. – Армавир: Армавирский гос. пед. ун-т,
Поваренков Ю. П. Профессионализация и жизненный путь
личности / Ю. П. Поваренков // Проблемы социальной пси-
хологии XXI столетия. – Ярославль, 2001. – Т. 2. – С. 259–
Поваренков Ю. П. Формирование профессиональной иден-
тичности (на материале деятельности учителя) / Ю. П. По-
варенков // Ярославский педагогический вестник. – 1999. –
№12. – С. 79-85.
Шнейдер Л. Б. Личностная, гендерная и профессиональная
идентичность: теория и методы диагностики / Л. Б. Шней-
дер. – М. : Московский психолого-социальный институт,
– 128 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.