Психологічні фактори розвитку професійної рефлексії у студентів авіаційного університету
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
конструкт, каузометрія, рефлексія, професійна рефлексія, когніція, рефлексивна компетентність, колективістська ідентифікація.Abstract
У статті теоретично обґрунтовано феноменологію факторів розви-
тку професійної рефлексії у студентів авіаційного університету. Розви-
ток професійної рефлексії обумовлюється інтегрованою організацією в
професійному навчанні пізнання суб’єктом себе та людей. Встановлено,
що поняттям «професійна рефлексія» розкривається сформована здат-
ність особистості до співвідношення власного особистісно-професійного
потенціалу з кваліфікаційними вимогами обраної нею професією. Саме
така здатність є тим новоутворенням особистості, що сприятиме розвит-
ку вмінь вибирати правильні стратегії подолання труднощів діяльності,
що виконується в умовах підвищеного ризику.
References
Андреева Г.М. Психология социального познания.: Учеб. по-
собие для студентов высших учебных заведений / Г.М. Ан-
дреева. – Издание второе, перераб. и доп. – М.: Аспект Пресс,
– 288 с.
Бодалев А.А. Восприятие и понимание человека человеком /
А.А. Бодалев. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. – 200 с.;
Гурова Л.Л. Когнитивно-личностные характеристики твор-
ческого мышления в структуре общей одаренности / Л.Л. Гу-
рова// Вопросы психологии. – 1991. – №6. – С. 14-21
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ее диагностики / А.В. Карпов // Психологический
журнал. – 2003. – том 24. – №5. – С.47-57.
Кулюткин Ю.Н. Рефлексивная регуляция мыслительных
действий / Ю.Н. Кулюткин// Психологические исследования
интеллектуальной деятельности. – М., 1979. – С. 22-29.
Психологічний словник / [ред. Н.А.Побірченко, авт.-укл. В.В.Си-
нявський, О.П. Сергєєнкова]. – К.: Науковий світ, 2007. – С. 210.
Семенов И.Н. Тенденции психологии развития мышления,
рефлексии и познавательной активности / И.Н. Семенов;
Гл. ред. Д.И. Фельдштейн. – М. – Воронеж, 2000.
Хотинец В.Ю. Этнокультурные особенности профессиональ-
ной рефлексии / В.Ю. Хотинец, А.И. Троянская// Психоло-
гический журнал. – 2011. – Том 32. – № 6. – С. 57-73.
Шаров А. С. Ограниченный человек: значимость, актив-
ность, рефлексия / А. С. Шаров. – Омск.: Изд-во ОмГПУ,
– 358 с.
Шаров А.С. Творческий потенциал молодежи в городской
социокультурной среде / А.С. Шаров// Досуг. Творчество.
Культура. – Омск, 1998. – С.26-38.
Щедровицкий Г. П. Рефлексия в деятельности / Г. П. Ще-
дровицкий // Мышление. Понимание. Рефлексия. – М.,
– С. 64–125.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.