Постнекласична i традиційна парадигми отроцтва: обмеження та перспективи в контексті становлення плюралістичної методології пізнання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pKeywords:
плюралістична методологія, традиційна парадигма отроцтва, постнекласична парадигма, підлітково-юнацький період (11-20 р.р.), культуротворча функція отроцтва.Abstract
Стаття присвячена обґрунтуванню нового розуміння сутності отро-
цтва як вікового періоду. В контексті цієї проблеми розглянуто пер-
спективи використання потенціалу плюралістичної методології піз-
нання, постнекласичної парадигми та зміни «методологічних лінз» (за
Т.Куном). Проаналізовано особливості сучасного типу отроцтва. Вста-
новлено, що використання потенціалу методологічного плюралізму до-
зволить нівелювати обмеженість традиційної парадигмальної моделі та
реально наблизити психологію отроцтва до запитів сучасної практики
за рахунок розширення світогляду і дослідницького простору, вну-
трішньої і зовнішньої інтеграції, можливостей використання досяг-
нень зарубіжних учених на основі творчого переосмислення, адаптації
та інтеграції із змістовно цінними вітчизняними підходами у вивченні
отроцтва як об’єкта дослідження.
References
Гусельцева М.С. Культурная психология: методология, ис-
тория, перспективы / Марина Сергеевна Гусельцева. – М.:
Прометей, 2007. – 566 с.
Теория и методология психологии: Постнеклассическая пер-
спектива / Отв. ред. А.Л. Журавлев, А.В. Юревич. – М.: Изд-
во «Ин-т психологии РАН», 2007. – 528 с.
Корнилова Т.В. К проблеме полипарадигмальности психоло-
гических объяснений / Т.В. Корнилова // Психологический
журнал. –Том 27. – №5. – 2006. – С. 92–100.
Кун Т. Структура научных революций / Томас Кун; [пер. с
англ. яз. И. З. Налетова.; общ. ред. и послесл. С. Р. Мику-
линского и Л. А. Марковой]. – [2-е изд.]. — М. : Прогресс,
— 300 с.
Лотман Ю.М. Семиосфера / Юрий Михайлович Лотман. –
Санкт-Петербург: Исскуство-СПБ , 2000. – 704 с.
Смирнов С.Д. Методологический плюрализм и предмет пси-
хологии / С.Д. Смирнов // Вопросы психологии. – 2005. –
№ 4. – С. 3-8.
Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки /
Пол Фейерабенд; [пер. с англ.и нем. яз. А. Л. Никифоро-
ва; общ. ред. и вступ. ст. И. С. Нарского]. — М.: Прогресс,
– 542 с.
Kvale S. Postmodern Psychology: A Contradiction in Terms? //
Psychology and Postmodernism / Ed. by S. Kvale ets. London:
Sage Publications 1994. Р.31-57.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.