Психологічні особливості структури професійної діяльності педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
професійне самовизначення, рефлексія, мотиваційно_цільовий компонент, когнітивно_операційний компонент, емоційний компонент, оціночний компонент.Abstract
У статті розглядаються психологічні засади формування рефлек
сивних процесів у професійному становленні фахівця дошкільної освіти.
Визначено особливості формування когнітивного компонента впродовж
навчання у ВНЗ. Емпірично досліджено когнітивний компонент і рівень
рефлексивності студентів. Узагальнено основні тенденції щодо рівня
вияву рефлексивності у студентів спеціальності “Дошкільне виховання”.
References
Бондаревская Е.В. Введение в педагогическую культуру:
Учебное пособие [Текст] / Е.В. Бондаревская. – Ростов н/Д.:
РГПУ, 1995. – 172 с.
Данилова Н.Н. Эмоциональные состояния: механизмы и
диагностика [Текст] / Н.Н. Данилова. – М., 1995. – 249 с.
Дружинин В.Н. Психология общих способностей / В.Н. Дру
жинин. – СПб., 1999. – 243 с.
Захарова А.В. Психология формирования самооценки /
А.В. Захарова. – Минск, 1993. – 98 с.
Кашапов М.М. Психология педагогического мышления
[Текст] / М.М. Кашапов. – СПб., 2000. – 310 с.
Стеценко И.Л. Развитие педагогической рефлексии в профес
сиональной подготовке учителя в условиях опыта педаго
гической деятельности : автореф. дис. канд. пед. наук /
И.Л.Стеценко. – Таганрог, 1998. – 23 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.