Гендерні і психологічні відмінності образу “Я” старшокласників як аспект проблеми забезпечення креативності взаємодій учителів з учнями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
гендерні відмінності образу “Я” старшокласників, креативність взаємодії вчителя з учнями, факторний аналіз, особистісні конструкти, техніка педагогічного впливу.Abstract
У статті описано результати факторноаналітичного дослідження
структури образу “Я” старшокласників у просторі позитивних і
негативних особистісних характеристик з точки зору проблеми
креативного наповнення взаємодії вчителя з учнями. Представлено
гендерні відмінності образу “Я” старшокласників на рівні латентних
конструктів, що відобразили частково небажані особистісні стратегії учнів
різної статі. Запропоновано, як шлях насичення креативними елемен
тами, вдосконалити техніку педагогічного впливу спрямуванням його
не лише на поверхневі особистісні об’єкти, а й на глибинні особистісні
конструкти з метою їх модифікації, посилення, послаблення або
руйнування і на цій основі прискорення досягнення розвивальних,
виховних і навчальних цілей.
References
Анастази А. Психологическое тестирование /А.Анастази,
С.Урбина. – СПб.: Питер, 2001. – 688 с.
Битинас В.П. Многомерный анализ в педагогике и педа
гогической психологии /В.П.Битинас. – Вильнюс, 1971. –
с.
Браверман Э.М. Структурные методы обработки эмпирических
данных /Э.М.Браверман, М.Б.Мучник. – М., 1983. – 464 с.
Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. /О.В.Скрип
ченко, Л.В.Долинська, З.В.Огороднійчук та ін. – 2е вид. – К.:
Каравела, 2008. – 400 с.
Говорун Т.В. Гендерна психологія: Навчальний посібник /
Т.В.Говорун, О.М.Кікінежді. – К.: Видавничий центр “Ака
демія”, 2004. – 308 с.
Ильин Е.П. Дифференциальная психология мужчины и
женщины /Е.П.Ильин. – СПб.: Питер, 2006. – 544 с.
Келли Дж. Теории личности: психология личных конструк
тов / Дж.Келли. – СПб: Речь, 2000. – 249 с.
Мельников В.М. Введение в экспериментальную психологию
личности /В.М.Мельников, Л.Т.Ямпольский. – М., 1985. –
с.
Основи теорії гендеру: Навчальний посібник. – К.: “К.І.С.”,
– 536 с.
Харман Г. Современный факторный анализ / Г.Харман. – М.,
– 485 с.
Шмельов А.Г. Введение в экспериментальную психосе
мантику /А.Г.Шмельов. – М., 1983. – 157 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.