Генеза новоутворення професійної взаємодії в підготовці студента–психолога до співпраці з учителем
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
професійна взаємодія, рефлексія, суб’єктно-рефлексивна модель, рефлексивне спілкування, внутрішній простір партнерів взаємодії.Abstract
У статті розкрито послідовність новоутворення рефлексивного
спілкування професійної взаємодії психолога з учителем у процесі
підготовки студентапсихолога. Автор пропонує суб’єктнорефлексивну
модель формування системи знань, вмінь і методик організації сумісної
діяльності психолога з учителем, яка була апробована під час вирішення
авторських навчальних задач. У загальному виді задачі відтворюють
культурноетичний, дієвоформуючий та когнітивносистемний
принципи моделювання професійної взаємодії психолога з учителем.
References
Бардиер, Г.Л. Социальная психология толерантности:
Автореферат дисс…доктора псих.наук / Г.Л.Бардиер. – Спб.,
Гапоненко Л.О. Рефлексія як умова розвитку особистості.
Монографія / Л.О.Гапоненко. – Дніпропетровськ: Пороги,
– 175 с.
Дьяконов Г.В. Основы диалогического подхода в психо
логической науке и практике: Монография /Г.В.Дьяконов. –
Кировоград: РИО КГПУ им.В.Винниченко, 2007. – 847 с.
Зинченко В.П. Сознание и творчество /В.П.Зинченко. – М.:
Языки славянских культур, 2010. – 592 с.
Зинченко В.П. Совокупная деятельность как генетическая
исходная единица психического развития /В.П.Зинченко,
Б.Г.Мещеряков // Психол. наука и образование, 2000. – №2. –
С. 8695.
Кравців О. Психологічні особливості розвитку професійної
рефлексії викладачів вищих педагогічних навчальних закладів.
Автореф. на здобуття к. психол.н. – ІваноФранківськ, 2009. –
с.
Hermans H. The dialogical Self: Meaning as movement. San Di
ego: Academic Press,1993.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.