Вивчення пізнавальної активності студентів–психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
пізнавальна активність, майбутні психологи, професійна спрямованість, завдання репродуктивного, пошукового та творчого типу.Abstract
У статті вивчаються особливості пізнавальної активності студентів
психологів. Визначаються типи завдань, яким вони надають перевагу
при підготовці до занять. Встановлено, що від курсу до курсу відбувається
зниження рівня пізнавальної активності студентів та зростає бажання
виконувати нескладні та необтяжливі види робіт. Досліджено, що
студенти, які впевнені у правильності свого професійного вибору та
прагнуть працювати за обраною спеціальністю, демонструють більш
високий рівень пізнавальної активності, ніж ті студенти, що не впевнені
у правильності вибору свого професійного шляху. Визначено, що саме на
межі другоготретього курсів відбувається спад пізнавальної активності
у студентів обох груп.
References
Матюшкин А. М. Психологическая структура, динамика и
развитие познавательной активности / А. М. Матюшкин //
Вопросы психологии. – 1982. – № 4. – С. 517.
Лисина М. И. Развитие познавательной активности детей в
ходе общения со взрослыми и сверстниками / М. И. Лисина //
Вопросы психологии. – 1982. – № 4. – С. 1835.
Чебыкин А. Я. Об эмоциях, детерминирующих познавательную
активность / А. Я. Чебыкин // Психологический журнал. –
– № 4. – Т. 10. – С. 135141.
Котырло В. К., Дуткевич Т. В. Роль совместной деятельности
в формировании познавательной активности дошкольников /
В. К. Котырло, Т. В. Дуткевич // Вопросы психологии. – 1991.
– № 2. – С. 5060.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер,
– 512 с. – (Серия “Мастера психологии”).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.