Розвиток рефлексії як суб’єктної здатності до професійної діяльності викладача вищої школи
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
суб’єктність, рефлексія, професійна рефлексія, особистісна здатність.Abstract
Професійне становлення викладача вищої школи розглядається як
різноплановий, складнодетермінований феномен із специфічною
структурою і динамікою розвитку; його можна визначити як процес
“перетворення” людини на суб’єкт професійної педагогічної діяльності і
життя в цілому. Провідним чинником в цьому процесі виступає
внутрішня активність особистості викладача вищої школи, що
виявляється в різних видах педагогічної рефлексії. Суб’єктність
визначається як провідна засада успішності професійної діяльності, як
рефлексивний феномен особистості, який дозволяє людині визначати
ціннісну позицію щодо самої себе і, виходячи з такої позиції, формувати
власну професійну стратегію.
References
Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6ти томах / Л.С. Вы
готский. – Т. 6. Научное наследство / Под ред. М.Г. Яро
шевского. –М. : Педагогика, 1984. – 400 с.
Завацька Н.Є. Теоретичні підходи та основні методи пси
хотерапії узалежненої поведінки: соціальнопсихологічний
аспект : [монографія] / Н.Є. Завацька. – К.: Український
видавничий консорціум, 2008. – 260 с.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ее диагностики / А.В.Карпов // Психологический
журнал. – 2003. –№5. – С. 4557.
Кулюткин Ю.Н. Творческое мышление в профессиональной
деятельности учителя / Ю.Н. Кулюткин // Вопросы пси
хологии. – 1986. –№2. – С. 2130.
Максименко С.Д. Ґенеза здійснення особистості / С.Д. Макси
менко. – К.: Видавництво ТОВ “КММ”, 2006. – 240 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А.Маслоу; пер. с
англ., испр. – М.: Смысл; Альпина нонфикшн, 2011. – 496 с.
Митина Л.М. Психологические особенности внутриличност
ных противоречий учителя / Л.М. Митина, О.В. Кузьменкова //
Вопросы психологии. – 1998. –№3. – С. 3–16.
Петровский В.А. Личность в психологии: парадигма субъектнос
ти/ В.А. Петровский. – РостовнаДону: Феникс, 1996. – 512 с.
Проблемы рефлексии. Современные комплексные иссле
дования. – Новосибирск: Наука, 1987. – 240 с.
Слободчиков В.И. Основы психологической антропологии.
Психология человека: Введение в психологию субъективно
сти / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. – М. : ШколаПресс,
– 384 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.