Методологічні засади дослідження освітнього простору особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
соціальний простір, просторовий підхід до освіти, психологічне осмислення, реалізація устремлінь, потреб, здібностей, здатностей, сутнісних сил людини.Abstract
Серед нових категорій, що потребують наукового психологічного
осмислення та обґрунтування, центральне місце посідає освітній простір
особистості. У статті здійснено аналіз психолого педагогічної категорії
“освітній простір”. Основні його складові мають високу міру наповнення
невизначеними смислами, апріорі вони є багатоваріантними і надмір
ними, що забезпечує освітньому простору свободу багатовекторного
розвитку. Це поняття наразі стало загальноприйнятим у психологічній
науці.
References
Бондырева С.К. Психолого педагогические проблемы инте
грирования образовательного пространства: Избранные труды /
С.К. Бондырева. –М. : Издательство Московского психолого
социального института; Воронеж: Издательство НПО
“МОДЭК”, 2003. – 352 с.
Веряев А.А. От образовательных сред к образовательному
пространству: понятие, формирование, свойства / А.А. Веряев,
И.К. Шалаев: [электронный ресурс]. – Режим доступа: http://
www.informika.ru/text/magaz/pedagog_4/articl_1.html.
Гуревич П.С. Гуманизм как проблема и как ересь / П.С. Гуре
вич // Свободная мысль. 1995. –№5. – С. 57.
Челпанов Г.И. Психология. Философия. Образование /
Г.И. Челпанов. – М. : Московский психолого социальный
институт; Воронеж: Издательство НПО “МОДЭК”, 1999. –
с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.