Психолого–педагогічні умови оволодіння іноземною мовою ліворукими дітьми
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-18.%25pKeywords:
оволодіння іноземною мовою, психолінгвістична модель, ліворукі діти, чуття мови, поняттєве мислення, мовленнєвий розвиток.Abstract
У роботі висвітлено психологопедагогічні умови оволодіння
іноземною мовою ліворукими дітьми. Психологопедагогічні умови
представлені конкретним навчальним середовищем і спеціально
розробленою системою вправ. До основних складових розвитку
іншомовного мовлення належать поняттєве мислення, чуття мови,
мовленнєвий розвиток. Під час впровадження вправ реалізовувалися
навчальні, пізнавальні, виховні і розвивальні впливи на учнів. Результати
контрольного зрізу після формувального експерименту свідчать на
користь створених умов для оволодіння іноземною мовою ліворукими
дітьми.
References
Засєкіна Л. В. Чуття мови як важливий психолінгвістичний
феномен // Психолінгвістика: [зб. наук. праць ДВНЗ “Пе
реяславХмельницький державний педагогічний університет
імені Григорія Сковороди” / Л. В.Засєкіна; гол. ред. О. О. Се
ліванова]. – ПереяславХмельницький: ПП „СКД”, 2009. –
Вип. 4. – С. 4351.
Калмикова Л.О. Розвиток мовленнєвої діяльності дітей
дошкільного віку: діагностикорозвивальна програма. Мо
нографія / Л.О.Калмикова. – ПереяславХмельницький: ПП
“СКД”, 2010. – 212 с.
Леонтьев А.А. Основы психолингвистики / А.А. Леонтьєв. –
М.: Смысл, 2005. – 288 с.
Фурман А. В. Ідея професійного методологування /А.В.
Фурман. – ЯлтаТернопіль: Економічна думка, 2008. – 205 с.
Ширяєва Т.М. Роль психолінгвістичної ситуації у підготовці
майбутніх філологів / Т. М. Ширяєва // Наукові записки. Серія
“Психологія і педагогіка”. – Острог: Видво національного
університету “Острозька академія”, – 2008. – Вип. 10. – С. 274
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.