Психологічні особливості образу “Я” старшокласників як аспект проблеми забезпечення творчої взаємодії вчителів з учнями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
особистісні конструкти образу “Я” старшокласників, креативність взаємодії вчителя з учнями, психологічна інерційність.Abstract
У статті представлено результати факторноаналітичного дослі
дження структури образу “Я” старшокласників у просторі позитивних і
негативних особистісних характеристик з точки зору проблеми подолання
психологічної інерційності структури образу “Я” і проблеми креативного
наповнення взаємодії вчителя з учнями. Цілеспрямоване використання
вчителем особистісних конструктів образу “Я”, що виступають систе
моутворюючими чинниками поєднання поверхневих характеристик у
групи, при реалізації педагогічного впливу розглядається як спосіб
посилення його ефективності на основі досягнення більшої ймовірності
одночасної зміни груп якостей, поєднаних у конструкті. Варіювання
впливу відносно всієї сукупності особистісних конструктів старшо
класників, спрямованого і на поверхневі, і на латентні характеристики
особистості, інструментом креативного насичення взаємодії вчителя з
учнями і, в результаті, прискорення досягнення розвивальних, виховних
і навчальних цілей.
References
Анастази А. Психологическое тестирование /А.Анастази,
С.Урбина. – СПб.: Питер, 2001. – 688 с.
Битинас В.П. Многомерный анализ в педагогике и педаго
гической психологии /В.П.Битинас. – Вильнюс, 1971. – 347 с.
Браверман Э.М. Структурные методы обработки эмпирических
данных/Э.М.Браверман, М.Б.Мучник. – М., 1983. – 464 с.
Келли Дж. Теории личности: психология личных конструк
тов /Дж.Келли. – СПб: Речь, 2000. – 249 с.
Мельников В.М. Введение в экспериментальную психологию
личности /В.М.Мельников, Л.Т.Ямпольский. – М., 1985. – 315 с.
Окунь Я. Факторный анализ /Я.Окунь; пер. с польск.
Г.З.Давидовича. Науч. ред. и авт. предисл. В.М.Жуковская. –
М.: Статистика, 1974. – 200 с.
Харман Г. Современный факторный анализ /Г.Харман. – М.,
– 485 с.
Шмельов А.Г. Введение в экспериментальную психосеманти
ку/А.Г.Шмельов. – М., 1983. – 157 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.