Кольорово–асоціативний експеримент як показник адаптаційного потенціалу молодшого школяра
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
адаптація, емоційна сфера, потенціал, розвиток.Abstract
Стаття містить результати вивчення особливостей емоційної сфери
першокласників та її вплив на рівень адаптації учнів. Вивчено позитивні
та негативні тенденції даної сфери. Було прослідковано динаміку
розвитку емоційної сфери дитини і особливості її впливу на адаптаційний
потенціал в молодшому шкільному віці. Для дослідження емоційної
сфери особистості першокласників було використано проективний тест
особистих відношень, соціальних емоцій і ціннісних орієнтацій
“Будиночки”. Зроблено висновок про рівень адаптації в залежності від
якості розвитку емоційної сфери.
References
Аминникова Н.С. Адаптация первоклассников к школьным
условиям: [Электронный ресурс] / Наталья Сергеевна Аминни
кова // Фестиваль педагогических идей “Открытый урок”. –
Режим доступа: http://festival.1september.ru/articles/314289/
Єльчанінова Т.М. Вивчення особливостей адаптації першо
класників асоціативним методом: [Електронний ресурс] /
Т.М. Єльчанінова. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/
portal/Soc_Gum/VKhnpu_psykhol/2010_35/04.html
Луговых Т. А. Диагностика адаптации первоклассников к
школе: [Электронный ресурс] / Т. А. Луговых // Фестиваль
педагогических идей “Открытый урок”. – Режим доступа:
http://festival.1september.ru/articles/511644/
Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка / О.А. Оре
хова. – СПб. : Речь, 2002. – 112 с.
Сорокина В.В. Психологическое неблагополучие детей в
начальной школе. Диагностика и пути преодоления. – М.:
Генезис, 2005. – 191 с.
Степник О.І. Причини шкільної дезадаптації // Психологічна
газета. – 2007. – № 14 (86).
Тимофеев В. Краткое руководство практическому психологу по
использованию цветового теста М. Люшера / В. Тимофеев,
Ю.Филимоненко. – СПб. : Иматон, 1995. – 29 с.
Шінтарь З.Л. Введення в шкільне життя: Навчальний метод.
посібник. – Гродно: ГрГУ, 2002. – 119 с.
Talks to Teachers on Psychology: And to Students on Some of
Life’s Ideals. / William James. – Manor. Rockville, Maryland,
The comparative development of adaptive skills: Evolutionary im
plications / Ed. By E. S. GollinHillsdale (N. J.). – London:
Lowrence Erlbaum Assoc., 1985.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.