Психологічні механізми дії музики
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
самосвідомість, архетип, рефлекс, темп.Abstract
Стаття присвячена проблемі психологічного механізму дії музики.
Розглядаються продуктивні способи символічного вмісту музики через
аналіз музичного сприйняття з архетипами. Музика розглядається з
точки зору знакової системи. Встановлено, що знакове, словеснологічне
розуміння музики засноване на метафорах, міфах і складних образних
описах як відповідь на питання “На що це схоже?”. На рівні словесного
опису музики особа може проявитися як носій власної культури
самосвідомості, з апперцепцією, уявою, фантазійною вербальною
тонкістю.
References
Зись А. Я. К вопросу о психологии художественного творчест
ва / А. Я. Зись // Искусствознание и психология худо
жественного творчества. – М. : Наука.
Ломов Б. М. Вербальное кодирование в познавательных
процессах / Б. М. Ломов, А. В. Беляева, В. Н. Носуленко. –
М. : Музика, 1980. – 356 с.
Музыкальный энциклопедический словарь / Ред. Г. Келдыш. –
М., 1991. – 873 с.
Ранк О. А. Значение психоанализа в науке о духе / О. А. Ранк,
Н. К. Сакс. – СПб. : Прима, 1913. – 287 с.
Тарасов Г. С. Проблема духовной потребности (на материале
музыкального восприятия) / Г. С. Тарасов. – М. : Наука,
– С. 65–78.
Шелупакiна Т. В. Музичне мислення як предмет культурно
iсторичного аналiзу / Т. В. Шелупакiна. – К. : Музво, 1993. –
С. 325–426.
Шкапа Е. С. Еще раз о форме и содержании в музыке /
Е.С. Шкапа // Музыковедение. – 2004. – № 1. – С. 39–42.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.