Концепт “моральне виховання” у сучасній парадигмі формування особистості дошкільника
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
моральне виховання, дошкільник, формування, становлення, особистість, міжособистісні взаємини, виховний вплив, моральний розвиток, моральний досвід.Abstract
У статті розглядається сутність узагальненого визначення поняття
“моральне виховання” стосовно дітей дошкільного віку в контексті їх
особистісного зростання. Розкрито особливості становлення особистості
дошкільника у поглядах класиків зарубіжної і вітчизняної психології та
сучасників. Подано основні концептуальні позиції щодо єдності процесів
морального виховання і формування особистості на етапі дошкільного
дитинства. Визначено вплив міжособистісних взаємин на формування
морального досвіду дошкільників.
References
Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания /
Борис Герасимович Ананьев. – М. : Наука, 1977. – 380 с.
Бех І. Д. Виховання особистості : [у 2 кн.] / кн. 1: Особистісно
орієнтований підхід: теоретико(технологічні засади / Іван
Дмитрович Бех / [ред. О. І. Цибульська]. – К. : Либідь, 2003. –
с.
Божович Л. И. Личность и её формирование в детском возрасте /
Лидия Ильинична Божович. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с.
Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Лев Семенович
Выготский. – СПб. : Союз, 1997. – 224 с.
Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні
: [наук. метод. посіб.] / наук. ред. О. Л. Кононко. – К. : Ред.
журн. “Дошкільне виховання”, 2003. – 243 с.
Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення
дошкільника : автореф. дис. ... докт. психол. наук : спец.
00.07 “Педагогічна і вікова психологія” / Олена Леонтіївна
Кононко. – К., 2001. – 37 с.
Костюк Г. С. Навчально(виховний процес і психічний розвиток
особистості / Г. С. Костюк ; за ред. Л. М. Проколієнко. – К. :
Рад. шк., 1989. – 608 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / Алексей
Николаевич Леонтьев. – [2(е изд.]. – М. : Политиздат, 1977. –
с.
Про дошкільну освіту: Закон України. – К. : Ред. журн.
“Дошкільне виховання”, 2001. – 56 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Сергей
Леонидович Рубинштейн. – [2(е изд.]. – СПб. : Питер Ком,
– 720 с.
Хьелл Л. Теории личности / Хьелл Ларри А., Зиглер Дэ(
ниел Дж. – СПб. : Питер, 2004. – 607 с. : ил. – (Серия “Мастера
психологии”).
Эльконин Д. Б. Детская психология (Развитие ребенка от
рождения до 7 лет) / Даниил Борисович Эльконин. – М. :
Учпедгиз, 1960. – 328 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

