Психологічні особливості формування понять у студентів з домінуванням інтуїтивного когнітивного стилю
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
інтуїтивне мислення, когнітивні стилі навчальної діяльності студентів, інтуїтивний та аналітичний компонент у структурі стилю, взаємозв’язок з особливостями та ефективністю стратегій формування понять.Abstract
Представлено результати теоретичного й експериментального
дослідження сукупності ознак переважання інтуїтивного або аналітичного
компонентів у структурі когнітивного стилю сприйняття і переробки
навчальнопізнавальної інформації студентами комп’ютерномате
матичних спеціальностей класичного університету, виявлення
розбіжностей в особливостях та ефективності стратегій формування
понять у студентів з різним ступенем означеності домінування
інтуїтивного або аналітичного компонента.
References
Выготский Л.С. Мышление и речь /Л.С. Выготский. – М.:
Лабиринт, 1999. – 352 с.
Максименко С.Д. Психологія особистості / С.Д. Максименко,
К.С.Максименко, М.В. Папуча. – К.: Видавництво ТОВ “КММ”,
– 296 с.
Пономарев Я.А. Психика и интуиция / Я.А. Пономарев. – М.:
Юридическая литература, 1967. – 256 с.
Степаносова О.В. Современные представления об интуиции /
О.В.Степаносова // Вопросы психологии. – 2003. – № 4. –
С. 133142.
Холодная М.А. Когнитивные стили как проявление свое
образия индивидуального интеллекта /М. А. Холодная. – К.:
УМКВО КГУ, 1990. – 73 с.
Allison C.W. Intuitions and entrepreneurial behavior / C.W.
Allison, E.Chell, J. Hayes // European Journal of Work and Or
ganizational Psychology. – 2000. – V. 9, №1. – P. 3143.
Epstein S. Individual differences in intuitive experiential and ana
lyticalrational thinking styles / S. Epstein, R. Pacini, V. Denes
Raj, H. Heier // Journal of Personality and Social Psychology. –
– V. 71, №2. – P. 390 – 405.
Pacini R. The relation of rational and experiential information
processing styles to personality, basic beliefs, and the ratiobias
phenomenon / R. Pacini, S.Epstein // Journal of Personality and
Social Psychology. – 1999. – V. 76, №6. – P. 972987.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.