Психологічна корекція страхів дітей молодшого шкільного віку з вадами мовлення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-17.%25pKeywords:
корекція, страхи дітей, арт%терапія, музикотерапія, ігротерапія.Abstract
У статті розглядається програма корекції страхів дітей молодшого
шкільного віку з вадами мовлення. Обґрунтовується її актуальність,
надаються дані щодо організації та методів програми. Аналізуються
основні результати та ефективність корекційної програми.
References
Арефьева Т.А. Преодоление страхов у детей: Тренинг /
Т.А.Арефьева, Н.И. Галкина. – М.: Изд%во Института
психотерапии, 2005. – 288 с., ил.
Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании:
[Учеб.для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений]/ Е.А.Мед%
ведева, И.Ю.Левченко, Л.Н.Комиссарова, Т.А.Добровольс%
кая. – М. : Издательский центр “Академия”, 2001. – 248 с.
Баллон А. Психическое развитие ребенка / А.Баллон. – М. :
Просвещение, 1967. – 197 c.
Гончарова Е. Л. Нарушения в психофизическом развитии
детей: [Электронный ресурс] /Е. Л.Гончарова, О.И.Кукушки%
на // Альманах Института коррекционной педагогики РАО. –
– Вып. № 5. – Электрон. ст. – Режим доступа к ст.: http://
ise.edu. mhost.ru/almanah/
Джинотт X. Дж. Групповая психотерапия с детьми. Теория и
практика игровой терапии / X. Дж. Джинотт; Пер. с англ.
И. Романовой; науч. ред. Е. Рыбина. – 2%е изд. – М. : Апрель%
Пресс, изд%во Института психотерапии, 2005. – 272 с. (Серия
“Детская психология”).
Захаров А.И. Дневные и ночные страхи у детей / А.И. За%
харов. – СПб.: Речь, 2005. – 320 с.
Зинкевич–Евстигнеева Т.Д. Игры в сказкотерапии /Зинкевич–
Евстигнеева Т. Д., Т.М.Грабенко. – СПб., Речь, 2006. – 208 с.
Кулинцова И.Е. Коррекция детских страхов с помощью
сказок /И.Е.Кулинцова. – СПб.: Речь; М. : Сфера, 2008. –
с.
Мамайчук И. И. Психокоррекционные технологии для детей с
проблемами в развитии / И. И.Мамайчук. – СПб. : Речь, 2006. –
с.
Психология здоровья: [Учебник для вузов] / Под ред. Г С. Ни%
кифорова. — СПб. : Питер, 2006. – 607 с. – (Серия “Учебник
для вузов”).
Семаго Н. Я. Новые подходы к построению коррекционной
работы с детьми с различными видами отклоняющегося разви%
тия /Н. Я.Семаго // Дефектология. – 2000. – №1. – С. 18%29.
Слюсарева Е.С. Методы психологической коррекции: [Учебно%
методи%ческое пособие] /Е.С.Слюсарева, Г.Ю. Козловская. –
Ставрополь, 2008. – 240 с.
Спиваковская А. С. Профилактика детских неврозов (комп%
лексная психологическая коррекция) /А.С.Спиваковская. –
М.: Изд%во МГУ, 1988. – 200 с.
Татаринцева А.Ю. Детские страхи: куклотерапия в помощь
детям /А.Ю.Татаринцева, М.Ю.Григорчук. – СПб.: Речь,
– 218 с.
Ткач Р.М. Сказкотерапия детских проблем /Р.М.Ткач. – СПб.:
Речь; М.: Сфера, 2008. – 118 с.
Трофимова Н.М. Основы специальной педагогики и пси%
хологии /Н.М.Трофимова, С.П.Дуванова, Н.Б.Трофимова,
Т.Ф.Пушкина. – СПб. : Питер, 2005. – 304 с.
Хухлаева О.В. Тропинка к своему Я: уроки психологии в
начальной школе (1 – 4). 3%е изд. / О.В.Хухлаева.– М.: Генезис,
– 344 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.