Вплив індивідуально–типологічних особливостей молодших підлітків на їх соціально–психологічну адаптацію до умов навчання в основній школі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
соціально_психологічна адаптація, рівень адаптованості, індивідуально_типологічні чинники адаптації п’ятикласників.Abstract
Стаття присвячена вивченню впливу індивідуальнотипологічних
особливостей молодших підлітків на їх адаптацію до навчання в основній
школі. Розкрито поняття “соціальнопсихологічна адаптація”. Визначені
структурні компоненти соціальнопсихологічної адаптації молодших
підлітків в умовах навчальновиховної діяльності, комплексне поєднання
яких стало підставою для визначення рівнів адаптованості п’ятикласників.
Проведене емпіричне дослідження дозволило визначити ті інди
відуальнотипологічні властивості особистості, які або уповільнюють
процес адаптації учнів або сприяють його прискоренню.
References
Ильин Е. П. Темперамент и типологические особенности
проявления свойств нервной системы / Е. П. Ильин //
Дифференциальная психофизиология. – СПб., 2001. – С. 57
Кузнєцова О. В. Індивідуальнотипологічні чинники адапта
тивності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
канд. психол. наук : спец. 19.00.01 “Загальна психологія,
історія психології” / О. В. Кузнєцова. – Одеса, 2005. – 20 с.
Кумарина Г. Школьная дезадаптация: признаки и способы
предупреждения / Г. Кумарина // Народное образование. –
– № 1. – С. 111120.
Леонгард К. Акцентуированные личности / К. Леонгард ; [пер.
с нем. В. М. Лещинская]. – РостовнаДону : Феникс, 2000. –
с.
Маклаков А. Г. Личностный адаптационный потенциал: его
мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях /
А. Г. Маклаков // Психологический журнал. – 2001. – Т. 22. –
№ 1. – С. 16 – 24.
Мельникова Н. Н. Проблема изучения адаптативных свойств
личности / Н. Н. Мельникова // Психическая и социально
психологическая адаптация: проблемы теории и практики:
Тематический сборник научных трудов. – Челябинск : ЮУрГУ,
– С. 912.
Соціальнопсихологічні аспекти процесу адаптації учнів:
[навчальнометодичний посібник] / І. С. Булах, Г. О. Хомич,
А. М. Виногородський, І. О. Сабанадзе. – К. : Український
державний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова,
ПереяславХмельницький державний педагогічний інститут ім.
Г. С. Сковороди, 1997. – 180 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.