Особистісна зрілість як чинник формування психологічної культури майбутнього фахівця
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-16.%25pKeywords:
психологічна культура фахівця, особистісна зрілість, самоставлення, мотивація досягнення, Я#концепція, емпатія, почуття громадянського обов’язку.Abstract
Стаття присвячена актуальній проблемі практичної психології –
формуванню психологічної культури майбутнього фахівця – педагога.
Відстежується позитивний зв’язок між рівнем сформованості психо#
логічної культури студентів та їх особистісною зрілістю (зокрема, з
такими її компонентами: рівень домагань, самоставлення, Я#концепція,
емпатія, почуття громадянського обов’язку, патріотизм). Обґрун#
товується можливість підвищення психологічної культури студентів
через розвиток особистісної зрілості активними соціально#психо#
логічними методами навчання.
References
Бодалев А.А. Личность и общение /А.А.Бодалев. – М., 1983.
с.
Гильбух Ю.З. (ред.) Тест#опросник личностной зрелости. – К.:
Научно#практический центр “Психодиагностика и диф#
ференцированное обучение”, 1994. – 23 с.
Долинська Л.В. Тренінг особистісно#професійної зрілості /
Л.В.Долинська, О.В.Темрук – К.: Марич, 2010. – 128 с. –
(Психологічний інструментарій). Бібліогр.: с.120.
Чепелєва Н.В. Психологічна культура майбутнього вчителя /
Н.В.Чепелєва. – К., 1989. – 32 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.