Дослідження математичного мислення як творчого процесу

Authors

  • Л.А. Мойсеєнко
  • Р.М. Лучицький

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25p

Keywords:

творчість, математичне мислення, творче математичне мислення, логічний компонент, інтуїтивний компонент, символьний компонент, числовий компонент, просторовий компонент.

Abstract

У статті розглядається питання психологічної сутності творчого
математичного мислення. Описано сучасні наукові підходи до дослі
дження творчого мислення, виокремлено наукові позиції стосовно
феномену творчості. Акцентується увага на неоднозначності позицій
науковців стосовно деяких аспектів творчого мислення. Підкреслено
виняткову роль математичної діяльності як предмета дослідження
мислення людини взагалі. Виокремлено індентифікаційні ознаки такої
діяльності та сутність мислення людини в галузі математики. Описано її
складові та означено ті аспекти дослідження творчого математичного
мислення, які є не вивченими і представляють інтерес для з’ясування
змісту мисленнєвої творчості і творчого математичного мислення
зокрема.

References

Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения в

области математики / Ж.Адамар. – М.: Соврадио, 1970. – 152 с.

Альтшуллер Г.С. Найти идею. Введение в теорию решения

изобретательских задач / Г.С.Альтшуллер. – Новосибирск:

Наука, 1986. – 206 с.

Биркгофф Г. Математика и психология / Г.Биркгофф. – М.:

Сов. радио, 1977. – 96 с.

Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей /

Д.Б.Богоявленская. – М.: Академия, 2002. – 318 с.

Боно Э. Рождение новой идеи: о нешаблонном мышлении /

Э.Боно. – М.: Прогресс, 1976. – 143 с.

Брушлинский А.В. Проблемы субъекта психологической науки /

А.В.Брушлинский // Психол. журн. – № 6. – 1991. – С. 13.

Буш Г.Я. Основы эвристики для изобретателей / Г.Я.Буш. –

Рига: Знание, 1977. – 95 с.

Вейль Г. Математическое мышление / Г.Вейль. – М.: Наука,

– 400 с.

Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6и томах / Л.С.Выготс

кий . – М.: Педагогика, 1982. – Т. 2: Мышление и речь. – 361 с.

Гальперин П.Я. Общий взгляд на ученье о так называемом

поэтапном формировании умственных действий, представ

лений и понятий / П.Я. Гальперин // Вестн. Моск. унта. –

Сер. №14. – Психология. – 1998. – №2. – С. 38.

Гнеденко Б.В. Математика и научное познание / Б.В.Гнеден

ко. – М.: Знание, 1983. – 64 с.

Гурова Л.Л. Когнитивноличностные характеристики твор

ческого мышления в структуре общей одаренности / Л.Л.Гу

рова // Вопр. психологии. – 1991. – №6. – С. 1420.

Дидро Д. Собрание сочинений^ в 10ти томах (17131784)/

Д.Дидро. – М.Л.: АСАDEMIA. – Т. 10. – 19351947. – 582 с.

Дружинин В.Н. Когнитивные способности, структура, диагно

стика, развитие / В.Н.Дружинин. – М.: ПЕР СЭ; СПб:

ИМАТОНМ, 2001. – 224 с.

Завалишина Д.Н. Полисистемный подход к исследованию

решения мыслительных задач / Д.Н.Завалишина // Психол.

журн. – 1995. – Т. 16, № 6. – С. 3241.

Зарецкий В.К. Системная регуляция решения творческих за

дач / В.К.Зарецкий, А.Б. Холмогорова// Исследование про

блем психологии творчества. – М.: Наука, 1983. – С. 62101.

Костюк Г.С. Навчальновиховний процес і психологічний розвиток

особистості / Г.С.Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 108 с.

Коваленко А.Б. Психология розуміння / А.Б.Коваленко. –

Київ: Геропринт, 1999. – 184 с.

Крутецкий В.А. Психология математических способностей

школьников / В.А.Крутецкий. – М.: Просвещение, 1968. – 432 с.

Лаплас П.С. Опыты философии теории вероятностей /

П.С.Лаплас. – М., 1908. – 206 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н.Леон

тьев. – М.: Политиздат, 1975. – 304 с.

Лобачевский Н.И. Полное собрание сочинений / Н.И.Ло

бачевский. – Т.1. – М.Л.: Гостехиздат, 1946. – 416 с.

Лук А.Н. Психология творчества / А.Н.Лук. – М.: Наука,

– 127 с.

Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и

обучении / А.М.Матюшкин . – М.: Педагогика, 1972. – 208 с.

Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислен

ня/ Л.А.Мойсеєнко. – ІваноФранківськ: Факел, 2003. – 481 с.

МордухайБолтовский Д.Д. Философия. Психология. Ма

тематика / Д.Д.МордухайБолтовский. – М: Серебряные нити,

– 552 с.

Моляко В.А. Психология конструкторской деятельности /

В.А.Моляко. – М.: Машиностроение, 1983. – 136 с.

Пойа Д. Математическое открытие / Д.Пойа. – М.: Наука,

– 336 с.

Пономарев Я.А. Психологический механизм творчества //

Принципы системности в психологических исследованиях /

Я.А.Пономарев. – М.: Наука, 1990. – С. 157164.

Про математику і математиків. – К.: Рад.школа, 1981. – 254 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л.Ру

бинштейн. – М.: Государственное учебнопедагогическое изд

во РСФР, 1940. – 289 с.

Тихомиров О.К. Психология мышления / О.К.Тихомиров. –

М.: Издво МГУ, 1984. – 270 с.

Семенов И.Н. Проблемы рефлексивной психологии решения

творческих задач / И.Н.Семенов. – М.: НИНОПП АПН СССР,

– 215 с.

Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний /

Н.Ф.Талызина. – М.: Издво МГУ, 1975. – 343 с.

Шеварев П.А. Обобщенные ассоциации в учебной работе школь

ников / П.А.Шеварев. – М.: Издво АПН РСФСР, 1959. – 301 с.

Эсаулов А.Ф. Активизация учебнопознавательной дея

тельности студентов / А.Ф.Эсаулов. – М.: Высшая школа,

– 223 с.

Lewis H. Clinical implications of field dependence // Field depen

dence in psychological theory, research and application. London,

P. 5762.

Wallas G. The art of thought. N. Y. Harcourt Brace, 1926.

How to Cite

Мойсеєнко, Л., & Лучицький, Р. (2019). Дослідження математичного мислення як творчого процесу. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (15). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%p